1.0 Pengenalan
Menurut
definisi oleh Wilkinson dalam Za’ba (2002:245), perkataan gurindam berasal
daripada bahasa Sanskrit yang mana
masyarakat memahami perkataan gurindam sebagai sesuatu pepatah berangkap yang
disebutkan berpadan dengan tempatnya. Gurindam juga boleh diertikan sebagai
suatu jenis syair melarat yang tiada tetap sukatnya atau rangkapnya dan isinya
mengandungi fikiran-fikiran yang bernas dengan bahasa yang menarik. Gurindam
mempunyai sifatnya yang tersendiri. Antara sifat gurindam ialah bahasanya
seperti bahasa menyanyi, perkataannya banyak menggambarkan keindahan alam dan
mengambil perbandingan daripada keindahan itu dengan menggambarkan isinya
dengan warna yang cantik serta isi dan maksud gurindam bersifat terus menerus.
Dalam
masyarakat Melayu, bentuk gurindam boleh dibahagikan kepada dua iaitu yang
terikat dan yang tidak terikat. Bentuk yang terikat bukan sahaja terdiri
daripada dua baris serangkap yang berpasangan dan berirama tetapi bentuk
seuntai gurindam yang terikat memerlukan beberapa rangkap untuk melengkapkannya
sebagai satu keseluruhan idea. Baris pertama akan berfungsi sebagai syarat dan
baris kedua sebagai jawapan. Setiap barisnya pula mengandungi dua hingga enam
patah perkataan dengan pola rima aa. Penggunaan
bahasannya lebih bernas dan serius manakala isinya mengandungi nasihat,
pengajaran dan kebenaran.
Secara umumnya Gurindam Dua belas mempunyai dua
belas fasal. Setiap baris dalam gurindam membawa makna yang lengkap dan saling
berkesinambungan antara baris pertama terhadap baris berikutnya. Baris pertama
merupakan fikiran dan baris kedua merupakan jawapan bagi menyatakan maksud pada
baris pertama. Jumlah perkataan dalam satu baris tidak tetap antara 2 hingga 6
perkataan dalam satu baris. Rima akhir bagi Gurindam Dua Belas ialah aa. Makna
dalam setiap fasal berbeza-beza, antaranya ialah ibadat manusia, budi bahasa,
kewajipan raja, sifat-sifat dalam masyarakat, dan kewajipan terhadap orang tua.
Gurindam Dua Belas ini dapat dianggap sebagai satu nasihat dan pedoman
masyarakat dalam menjalani kehidupan.
2.0 Latar
belakang Raja Ali Haji
Nama
sebenar Raja Ali Haji ialah Tengku Haji al-Haj bin Tengku Haji Ahmad bin Raja
Haji Asy-Syahidu fi Sabillah bin Upu Daeng Celak. Beliau dilahirkan di Pulau
Penyengat Indera Sakti pada tahun 1809
yang pada ketika itu menjadi pusat pemerintahan Riau-Lingga-Johor dan
Pahang. Raja Ali Haji mempunyai beberapa orang isteri antaranya Sulung, Raja
Halimah, Raja Safiah dan Daing Cahaya. Perkahwinan beliau dikurniakan beberapa
orang anak.
Dalam bidang pendidikan, Raja Ali Haji mendapat
pendidikan awal daripada ayahnya sendiri iaitu Raja Ahmad yang terkenal sebagai
seorang intelek pada ketika itu. Pendidikan seterusnya daripada seorang ulama
yang silih berganti datang ke Riau bermula pada pemerintahan YangDipertuan Muda
Raja Jaafar. Pada usia 18 tahun, beliau mengikuti ayahnya ke Makkah untuk
mendalami ilmu agama di sana. Kewibawaan Raja Ali Haji sebagai guru agama amat
dikenali kerana Pulau Penyengat sering dikunjungi oleh ulama luar dan beliau
menjadi penasihat dan guru agama kepada Yang Dipertuan Muda Raja Abdul Rahman
(1831-1844), Raja Ali (1844-1857), Raja Abdullah (1857-1858) dan Raja Muhammad
Yusuf.
Antara karya yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji ialah
Gurindam Dua Belas, Bustanul Katibin, Tsamaratul Muhimmah, Salasilah Melayu dan
Bugis, Tuhfatun Nafis, Syair Hukum Nikah, Syair Sinar Gemala Mustika Alam dan
Syair Siti Sianah. Karya yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji dianggap sebagai
karya agung kerana mempunyai nilai yang tersendiri dalam sejarah kesusasteraan
Melayu. Bentuk dan isi sesuatu karya yang dihasilkan mempunyai perkaitan yang
rapat dengan latar belakang pengarang itu sendiri. Sebagai contoh melalui karya
Tuhfat al-Nafis, pembaca dapat mengetahui serba sedikit mengenai latar belakang
keluarga dan kehidupan beliau yang mana ibunya Hamidah merupakan anak Panglima
Perang Malik dari Selangor. Manakala
bagi karya Tsamratul Muhimmah atau judul lengkapnya Tsamratul Muhimmah Dyiyafatu lil Umara’ wal Kubara’ lil ahlil
Mahkamah yang diselesaikan pada hari Selasa 10 Syaaban 1275H/1858M merupakan
satu kitab pedoman untuk golongan raja-raja, hakim, menteri serta
pembesar-pembesar lain dalam sesuatu kerajaan atau pemerintahan.
3.0 Falsafah
Perkataan
falsafah berasal daripada bahasa Yunani atau Greek Purba yang mana ia merupakan
gabungan dua perkataan iaitu philo yang bermaksud cinta dan Sophia yang
bermaksud kebijaksanaan. Oleh itu, falsafah boleh diertikan sebagai cinta akan
kebijaksanaan, menurut definisi Kamus Dewan Edisi Keeempat (2010: 406),
falsafah ialah pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu
tertinggi yang menjadi dasar ilmu yang lain. Selain itu, falsafah juga boleh
didefinisikan sebagai kebijaksanaan atau huikmah menggunakan akal fikiran untuk
mengetahui kebenaran yang hakiki. Menurut Mohd Rashid Md Idriset.al (2014 : 16), falsafah bermaksud
cinta kepada ilmu dan kebenaran yang mana falsafah mempunyai ciri-ciri seperti
pemikiran yang tertinggi bagi tujuan untuk mendapatkan kebenaran. Dalam sesuatu karya agung, falsafah ini akan
dilihat sebagai satu pemikiran terhadap sesuatu dengan sangat mendalam.
Falsafah akan membincangkan sesuatu perkara dengan terperinci bagi mendapatkan
jawapan yang benar tentang perkara tersebut.
Dalam Gurindam Dua Belas, falsafah yang boleh
dilihat ialah falsafah keagamaan. Raja Ali Haji yang merupakan seorang tokoh
agama menerapkan aspek keagamaan dalam penghasilan gurindam beliau. Aspek
keagamaan ini jelas dapat dilihat pada fasal pertama dan kedua gurindam ini.
hal ini boleh dirujuk pada rangkap berikut :
Barang siapa mengenal yang tersebut
Tahulah ia makna takut
Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang
Barang siapa meninggalkan puasa
Tidaklah mendapat dua termasa
Barang siapa meninggalkan zakat
Tiadalah hartanya beroleh berkat
Barang siapa meninggalkan haji
Tiadalah ia menyempurnakan janji.
(Gurindam 12: Fasal Kedua)
Dalam Fasal Kedua ini secara umumnya Raja Ali Haji
menerapkan Rukun Islam dalam penghasilan gurindam ini. Berdasarkan rangkap
dalam fasal kedua ini ada dinyatakan tentang kewajipan solat, puasa, zakat dan
haji yang mana merupakan kewajipan yang wajib ditunaikan bagi seseorang yang
beragama Islam dan akibat jika meninggalkannya malah bagi orang Islam Rukun Islam
ini merupakan pegangan hidup yang perlu diikuti dalam menjalani kehidupan.
Manakala pada Fasal Pertama gurindam
ini, Raja Ali Haji menyatakan tentang agama dan kepercayaan manusia terhadap
Allah swt. Dengan kepercayaan kepada Allah swt,
seseorang manusia itu perlu mengenal empat zat yang menjadikan manusia
iaitu syariat, tarikat, hakikat dan makrifat dalam mencapai kesempurnaan
menjalani kehidupan.
Selain itu, pada Fasal Pertama juga menceritakan
aspek keagamaan dengan jelas iaitu orang yang mengenal Allah swt, pasti akan
mengikut setiap perintahNYA dan meninggalkan laranganNYA. Hal ini boleh dirujuk
pada rangkap berikut :
Barang siapa mengenal Allah SWT
Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah.
Dalam Fasal Pertama ini juga ada diselitkan ingatan
bagi manusia yang memikirkan hal keduniaan dalam kehidupannya dan ingatan
mengenai dunia Akhirat. Melalui gurindam ini, Raja Ali Haji memberi peringatan
kepada setiap manusia agar tidak tertipu dengan hal keduniaan dan mengingati
hari Akhirat yang mana setiap amalan manusia akan disoal. Hal ini dapat dirujuk
pada rangkap berikut :
Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barangyang terpedaya
Barang siapa mengenal Akhirat
Tahulah ia dunia mudharat.
Selain daripada falsafah keagamaan, Gurindam Dua
Belas juga menunjukkan falsafah etika. Etika berasal daripada perkataan ethics
yang diambil daripada perkataan ethos yang membawa maksud sikap dan adat yang
menentukan tingkah laku sesuatu golongan. Etika merupakan satu disiplin ilmu
yang mengkaji tentang moral, prinsip moral, kaedah moral dan tindakan serta
kelakuan manusia yang betul. Dalam Gurindam Dua Belas, falsafah etika dapat
dilihat pada Fasal Keempat, Fasal Kelima, Fasal Ketujuh, dan Fasal Kesepuluh
yang mana secara umumnya menyatakan tentang budi pekerti yang perlu diamalkan
dan hubungan dengan orang yang lebih tua. Falsafah etika ini mempunyai hubungan
dengan perwatakan diri seseorang individu. Hal ini boleh dilihat pada rangkap
berikut:
Jika hendak mengenal orang berbangsa
Lihat kepada budi dan bahasa
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia
Sangat memelihara yang sia-sia
(Gurindam
12: Fasal Kelima)
Pada rangkap dalam Fasal Kelima tersebut jelas
menunjukkan budi bahasa seseorang akan menggambarkan bangsanya dan orang yang
bermanfaat ialah orang yang tidak melakukan perbuatan yang sia-sia. Melalui
penyampaian gurindam ini, secara tidak langsung Raja Ali Haji menyelitkan moral
dan etika yang perlu diamalkan oleh setiap individu dalam menjalani kehidupan
seharian.
4.0 Pemikiran
Menurut
Mohd Rashid Md Idris et.al (2014:
69), pemikiran bermula dengan idea yang kemudiannya dimatangkan pengarang
menjadi subjek dan kemudiannya menjadi buah fikiran yang bernas dan signifikan.
Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri dalam pemilihan bahan,
mengejapkannya dan kemudian menjelmakan menjadi mesej dalam karya. Dalam
Gurindam Dua Belas, pemikiran yang boleh dilihat ialah aspek keagamaan, budi
bahasa, dan pentadbiran.
Pemikiran dari aspek keagamaan boleh dilihat pada
Fasal Pertama dan Kedua yang mana pada Fasal Pertama, Raja Ali Haji menyatakan
dengan jelasnya mengenai kepercayaan kepada Tuhan dan agama yang dianuti.
Setiap individu perlu memiliki agama dalam kehidupan seharian dan orang yang
tidak beragama akan sesat dalam menjalani kehidupannya. Hal ini dapat dilihat
pada rangkap pertama iaitu :
Barang siapa tiada memegang agama
Sekali-kali tidak boleh dibilang nama.
Selain itu, bagi setiap individu dengan mengenal
pencipta, ia akan memelihara diri mereka daripada melakukan sesuatu perkara
yang mungkar. Raja Ali Haji juga menyelitkan bagi mencapai kesempurnaan dalam
menjalani kehidupan, seseorang individu perlu mengenal empat zat yang utama
iaitu syariat, taarikat, hakikat dan makrifat. Hal ini dapat dirujuk pada
rangkap kedua seperti berikut:
Barang siapa mengenal yang empat
Maka yaitulah orang yang ma’rifat.
Manakala pada Fasal Kedua, Raja Ali Haji menyatakan
mengenai kewajipan manusia terhadap agama iaitu solat, puasa, zakat dan haji.
Aspek keagamaan yang dinyatakan dalam bentuk gurindam akan memudahkan kepada
setiap individu untuk memahami dan melakukannya. Walaupun dinyatakan dalam
bentuk gurindam, Raja Ali Haji menyelitkan akibat bagi individu yang
meninggalkannya.
Pemikiran seterusnya ialah budi bahasa bagi
seseorang individu dalam menjalani kehidupan. Raja Ali Haji menggunakan elemen
anggota badan dalam menyampaikan pemikiran budi bahasa dalam kehidupan manusia
antaranya mata, telinga, lidah, tangan, perut dan kaki. Hal ini jika diteliti,
anggota badan yang dinyatakan dapat memberi kesan positif kepada individu sekiranya digunakan dengan
bermanfaat. Misalnya lidah digunakan untuk bercakap sesuatu yang baik, pasti
memberi manfaat kepada pendengar. Pemikiran budi bahasa ini secara tidak
langsung boleh diamalkan dalam diri masyarakat untuk komunikasi antara satu
sama lain.
Selain itu, dalam Fasal Keempat, Raja Ali Haji
mengetengahkan peranan hati dalam melahirkan budi pekerti yang mulia. Raja Ali
Haji mengungkapkan bahawa hati merupakan kerajaan di dalam tubuh manusia,
sekiranya zalim maka seluruh tubuh turut terjejas. Peranan hati ini amat
penting kerana ia mendorong pelakuan manusia secara positif atau negatif dan
manusia perlu bijak dalam mengurus dirinya agar tidak melakukan perkara yang
sia-sia dan dibenci. Raja Ali Haji juga menitikberatkan soal pergaulan dalam
kehidupan yang mana beliau menyarankan untuk mencari sahabat yang baik dan guru
dalam memberi tunjuk ajar dalam menghadapi kehidupan. Hal ini dapat dirujuk
pada Fasal Keenam iaitu :
Cahari olehmu akan sahabat
Yang boleh dijadikan obat
Cahari olehmu akan guru
Yang boleh tahukan tiap seteru.
Pemikiran mengenai pentadbiran juga dinyatakan oleh
Raja Ali Haji pada Fasal Keduabelas. Dalam Fasal Keduabelas ini diselitkan
aspek pentadbiran yang melibatkan raja, menteri dan rakyat. Dalam sesebuah
pentadbiran, hubungan baik antara satu sama lain perlu dijaga bagi memastikan
keharmonian dalam pentadbiran. Hal ini boleh dilihat pada rangkap berikut :
Raja muafakat dengan menteri
Seperti kebun berpagarkan duri
Hukum adil atas rakyat
Tanda raja beroleh inayat
5.0 Estetika
Estetika
merupakan rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang
bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan dalam pemikiran
seseorang. Nilai estetika dalam Gurindam Dua Belas dapat dilihat melalui
penggunaan gaya bahasa yang digunakan dalam rangkap gurindam tersebut. Terdapat
beberapa gaya bahasa boleh didapati dalam gurindam ini antaranya simile,
imejan, paradoks, anafora dan rima.
5.1 Simile
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005:52), simile merupakan
perbandingan terus iaitu membandingkan dua hal yang pada hakikatnya berlainan
tetapi sengaja kita menganggapnya sama dengan menggunakan kata ‘seperti, bagai,
ibarat dan macam’. Dalam gurindam ini, gaya bahasa simile boleh dilihat pada
rangkap berikut:
Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang
(Gurindam 12: Fasal Kedua)
5.2 Imejan
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005:53), imejan didefinisikan
sebagai gaya bahasa perbandingan iaiatu pemakaian kata atau beberapa kata yang
menghasilkan efek melalui penggunaan pancaindera seperti melalui pendengaran,
penglihatan atau perasaan. Dengan itu, imejan merupakan satu cerminan atau
gambaran tentang sesuatu yang dapat dikesan melalui pancaindera. Hal ini dapat
dilihat pada rangkap berikut yang mana Raja Ali Haji menggunakan beberapa
anggota pancaindera dalam penyampaian gurindamnya dalam Fasal Ketiga.
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita
Apabila terpelihara kuping
Khabar yang jahat tiadalah damping
Apabila terpelihara lidah
Niscaya dapat daripadanya faedah
5.3 Paradoks
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005:62), paradoks ialah sejenis
gaya bahasa pertentangan yang mengandungi pertentangan yang nyata dengan
fakta-fakta yang ada tetapi kenyataannya mengandungi kebenaran dengan pendapat realiti.
Unsur gaya bahasa paradoks boleh dilihat pada rangkap berikut :
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
Itulah tanda hampirkan duka.
(Gurindam 12: Fasal Ketujuh)
5.4 Anafora
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005: 28), Anafora didefinisikan
sejenis gaya bahasa perulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada
setiap ayat yang biasanya secara berturutan supaya memperoleh kesan
tertentu.Dalam rangkap tersebut, berlaku perulangan frasa ‘cahari olehmu’, dan
‘yang boleh’. Penggunaan gaya bahasa anafora dalam Gurindam Dua Belas dapat
dilihat pada rangkap berikut :
Cahari
olehmu akan
sahabat
Yang
boleh dijadikan
obat
Cahari
olehmu akan guru
Yang
boleh tahukan
tiap seteru
Cahari
olehmu akan isteri
Yang
boleh menyerahkan
diri
(Gurindam 12: Fasal Keenam)
5.5 Rima
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir ( 2005: 34), rima didefinisikan
sebagai bunyi yang sama atau kata akhir dalam sesuatu rangkap yang terdapat
dalam syair, gurindam, dan pantun. Rima boleh dianggap sebagai susunan bunyi
atau keselarasan huruf pada akhir kata atau suku kata terakhir dalam sesuatu
baris, misalnya aaaa,abab, abcbc dan sebagainya. Dalam Gurindam Dua Belas ini,
rima akhir ialah berbentuk aa. Hal ini boleh dirujuk pada rangkap berikut :
Dengan bapa jangan derhaka
Supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat
Supaya badan dapat selamat.
Dengan anak janganlah lalai
Supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan kawan hendaklah adil
Supaya tangannya jadi kapil.
(Gurindam 12:Fasal Kesepuluh)
6.0 Kepengarangan
Kepengarangan boleh merujuk kepada keperibadian
yang dicapai pengarang. Keperibadian merupakan satu kemuncak kejayaan seseorang
pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang
pengarang ia seharusnya berusaha untuk
membina teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing. Dalam
Gurindam Dua Belas, aspek kepengarangan yang dapat dilihat ialah berunsurkan
keagamaan, pegangan hidup, budi bahasa, pergaulan dan pentadbiran. Secara
umumnya, Gurindam Dua Belas mempunyai hubung kait setiap individu dalam
menjalani kehidupan dan merangkumi aspek sosiobudaya dan masyarakat seseorang
individu.
7.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, Gurindam Dua Belas mempunyai
nilai karya agung yang unggul dari aspek falsafah, pemikiran, estetika dan
kepengarangan. Nilai karya agung yang unggul ini boleh diadaptasikan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan individu yang berkualiti.
Selain itu, Gurindam Dua Belas ini perlu dipelihara keunggulannya agar generasi
akan datang juga turut dapat menghayatinya. Hal ini kerana keunggulan Gurindam
Dua Belas berjaya meninggalkan kesan pemikiran, falsafah yang boleh diamalkan
dan diingati dalam sesebuah bangsa.
Sehubungan itu juga, kita boleh merujuk
semula pengertian karya agung yang mana ia menjadi pembentuk dan cermin budaya
dan tamadun yang melahirkan karya dengan identitinya yang tersendiri. Oleh itu,
amatlah bermanfaat sekiranya Gurindam Dua Belas ini kekal sepanjang zaman dan
dipelajari oleh setiap golongan masyarakat agar ia dapat menjadi pedoman hidup
kepada masyarakat dalam menjalani kehidupan.
Bibliografi
Mohd Rashid
Md Idris, Abd Rahman Napiah, Seri Lanang Jaya Rohani (2014). Karya Agung
Melayu. Tanjong Malim : Pusat Pendidikan Luar&
Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI
Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005). Stilistik Komsas. Tanjong Malim : Penerbit UPSI.
Sahlan Mohd
Saman (1994). Pengarang dan Kepengarangan
Melayu. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa
dan Pustaka.
Za’ba
(2002). Ilmu Mengarang Melayu. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
0 comments:
Post a Comment