1.0 PENGENALAN
Masyarakat
Melayu terdahulu dikenali sebagai masyarakat yang banyak meninggalkan khazanah,
budaya, dan tradisi yang sememangnya indah dan menarik. Semua peninggalan ini
telah menjadikan masyarakat Melayu terdahulu begitu dihargai dan diingati.
Antara khazanah yang telah dicipta seterusnya ditinggalkan buat masyarakat
selepasnya ialah adat resam, hasil-hasil seni dan kebudayaan, serta karya-karya
dalam bentuk lisan atau tulisan. Khazanah-khazanah ini telah dicipta sendiri
oleh masyarakat Melayu terdahulu sehingga ia menjadi warisan hingga sekarang.
2.0 KONSEP
KARYA AGUNG MELAYU
Karya
agung merupakan salah satu hasil peninggalan masyarakat Melayu dahulu. Hal ini
demikian kerana, karya agung merujuk hasil ciptaan seni yang mengandungi
coretan dan pemikiran penulis yang kreatif dan mempunyai daya cipta yang
tinggi. Selain itu, penulis karya terdiri daripada golongan masyarakat yang
mahir dalam bidang penulisan. Penulis akan menggarap pelbagai hasil tulisan dan
cerita-cerita dengan menyelitkan pengalaman hidup, unsur-unsur keindahan dan
pelbagai gambaran seperti idealisme, nilai, pandangan hidup, adat budi,
kesedaran moral, nilai keintelektualan dan sebagainya di dalam hasil karya yang
dihasilkan. Hasil ciptaan hadir dalam bentuk hikayat- hikayat, kitab
undang-undang, surat-surat rasmi, dan sebagainya.
Selain itu, penghasilan karya agung
Melayu telah mencerminkan keindahan bahasa dan garapan idea yang bernas oleh
penulis terdahulu. Hal ini demikian kerana, menurut Andri Wicaksono (2014:3),
sesebuah karya dicipta pengarang untuk dinikmati, dihayati, dan dimanfaatkan
bagi khalayak (pembaca). Oleh sebab itu, garapan idea penulis sudah tentu
menyelitkan sesuatu yang bernilai dan berguna kepada pembaca sama ada dalam
bentuk nasihat, pandangan dan falsafah atau sindiran dan kritikan.
Oleh sebab itu, karya agung Melayu
menjadi satu wadah kepada penulis untuk menyampaikan sesuatu kepada pembaca. Oleh
itu, karya agung Melayu seperti Hikayat Hang Tuah, Hikayat Abdullah, Kitab
Undang-undang, dan sebagainya mengandungi ciri-ciri tertentu yang telah
menjadikan karya-karya tersebut bernilai dan diangkat menjadi karya terunggul
dalam alam Melayu.
3.0 LATAR BELAKANG PENULIS
Hikayat
Abdullah ditulis oleh Abdullah Munsyi. Nama sebenar beliau ialah Abdullah bin
Abdul Kadir. Beliau dilahirkan pada 7 Safar tahun 1796 di Kampung Masjid yang
juga dikenali sebagai Kampung Pali. Abdullah mempunyai lima orang adik-beradik
tetapi keempat-empat abangnya telah meninggal dunia ketika masih kecil, berusia
antara satu hingga tiga tahun. Abdullah dilahirkan dan diberi nama Abdullah
bersempena dengan nama seorang guru iaitu Habib Abdullah Hadad. Asal usul
keturunan Abdullah ialah dari Arab Yaman dan berbangsa Uthmani. Syeikh Abdul
Kadir merupakan moyang kepada Abdullah, Muhammad Ibrahim nama datuknya dan
ayahnya pula bernama Abdul Kadir, diambil sempena nama moyang Abdullah sendiri.
Antara bahasa yang dikuasai oleh Abdullah ialah
bahasa Melayu, bahasa Tamil, bahasa Arab, dan bahasa Inggeris. Abdullah telah
menerima gelaran “munsyi” yang bermaksud guru ketika berumur 11 tahun kerana
kepintarannya dan mempunyai banyak ilmu. Beliau juga telah menjadi guru dan
mengajar agama kepada askar Islam di Melaka. Panggilan “munsyi” digunakan oleh
Abdullah di hujung namanya dan gelaran tersebut menjadi sebahagian daripada
nama penuh beliau sehingga kini.
Abdullah meninggal dunia pada tahun
1854 ketika berusia 58 tahun semasa dalam perjalanan ke Mekah.
Ketika itu, beliau ingin menunaikan fardhu haji pada 19 Januari 1854. Sepanjang
perjalanan itu, Abdullah mencatat pengalamannya tetapi terhenti apabila beliau
meninggal dunia semasa berada di Mekah. Hasil tulisan Abdullah itu tetap
dicetak walaupun tidak dapat disiapkan dengan diberi tajuk “Kisah pelayaran Abdullah
ke Jeddah”.
4.0 SINOPSIS HIKAYAT ABDULLAH
Di
dalam hikayat Abdullah terdapat 29 bab kesemuanya. Antara tajuk bagi bab-bab
tersebut ialah ‘Hikayat Abdullah’, ‘Peri Abdullah Diperanakkan’, ‘Permulaan
Belajar Mengaji’, ‘Darihal Kota Melaka’, ‘Darihal Raja Farquhar’, ‘Darihal Tuan
Raffles’, ‘Darihal Lord Minto’, ‘Darihal
Tengku Panglima Besar’, ‘Anglo College’, ‘Darihal Kernel Farquhar Pergi Mencari
Tempat Hendak Membuat Negeri’, ‘Darihal Negeri Singapura’, ‘Darihal Holanda
Dalam Melaka’, ‘Darihal Tengku Long’, ‘Darihal Kernel Farquhar Kena Tikam’,
‘Darihal Tempat Belajar Tuan Raffles’, ‘Darihal Surat Raja Siam’, ‘Darihal Tuan
Raffles Membuat Undang-Undang Negeri Singapura, Adanya’, ‘Darihal Tuan Raffles
Hendak Pulang’, ‘Darihal Kernel Farquhar Hendak Pulang’, ‘Darihal Doctor
Mengubati Penyakit Pasang-Pasangan’, ‘Darihal T’ien Ti Hui Dalam Negeri
Singapura’, ‘Darihal Tuan Crawfurd Dengan Sultan Husin Syah Negeri Singapura’,
‘Darihal Chapel Atau Tempat Sembahyang Orang Putih Di Melaka’, ‘Ini Salasilah
Asal Penghulu Naning’, ‘Darihal Sultan Husin Syah Singapura’, ‘Darihal Gereja
Inggeris Di Singapura’, ‘Darihal Tuan Gabenor Butterworth’ dan berakhir dengan
bab ‘Penutup’.
Secara keseluruhannya, hikayat ini merupakan suatu
penceritaan yang menggambarkan kehidupan penulis dan penduduk negeri Melaka
serta peristiwa harian terutamanya yang berkaitan dengan perhubungan dan
pengalaman Abdullah sendiri dengan orang-orang Inggeris, iaitu para pegawai
Inggeris yang bekerja di dalam atau di luar kerajaan, penduduk tempatan dan
pemerintah. Abdullah juga telah menurunkan pemikiran dan falsafah beliau
terhadap bahasa Melayu, sikap orang Melayu, kepandaian dan teknologi orang
Eropah, dan sistem pemerintahan Inggeris yang berteraskan undang-undang
bertulis, keadilan, bersistem serta teratur. Hikayat ini juga cuba memaparkan
sejarah sosial pada zaman Abdullah Munsyi semasa tinggal di Melaka.
5.0 ISI ATAU MESEJ
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
mesej bermaksud pesanan (berita, kata-kata singkat) yang hendak disampaikan
kepada seseorang atau sesuatu (gagasan, pengajaran) yang hendak disampaikan dalam
sesuatu karya. Terdapat beberapa isi dan mesej yang terdapat dalam hikayat ini,
iaitu :
5.1 Kehidupan
Abdullah
Dalam hikayat ini, Abdullah telah menceritakan asal
usul keturunannya bermula daripada moyangnya, iaitu Syeikh Abdul Kadir yang
berasal dari keturunan Arab, Yaman dan berbangsa Uthmani. Datuknya bernama Muhammad
Ibrahim dan ayahnya pula bernama Abdul Kadir, diambil sempena nama moyang Abdullah
sendiri. Antara bahasa yang dikuasai oleh Abdullah ialah bahasa Melayu, bahasa
Tamil, bahasa Arab, dan bahasa Inggeris. Abdullah telah menerima gelaran
“munsyi” yang bermaksud guru ketika berumur 11 tahun kerana kepintarannya dan
mempunyai banyak ilmu.
Kisah
Abdullah sejak kecil terdapat dalam hikayat ini iaitu sejak dilahirkan, diajar
mengaji oleh neneknya, dididik oleh bapanya dan sehingga beliau menjadi seorang
yang berjaya. Contoh peristiwa, boleh dilihat di bawah:
“Maka pada suatu hari
apabila dilihat oleh nenekku rupa conteng-conteng itu hampir serupa huruf, maka
baharulah dituliskannya pengajiankku dalam suatu loh kecil, disuruhnya
mengaji”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 18)
5.2 Perjanjian Antara Inggeris dengan Melayu
Selain
itu, terdapat juga peristiwa berkaitan perjanjian antara Kompeni Inggeris
dengan Tengku Long untuk mendapatkan Singapura. Raja Farquhar telah berhasrat
untuk membuka sebuah negeri, maka suatu perjanjian telah meterai antara beliau
dengan Temenggung. Contohnya:
“ ini surat tanda [h]
suka Temenggong bersahabat dengan Kompeni Inggeris serta dengan suka redhanya,
jikalau ada yang suka Tengku Long memberikan Pulau Singapura ini kepada Kompeni
Inggeris, iaitu kepada Tuan Raffles dan Tuan Farquhar akan diperbuat mereka itu
negeri”
(Hikayat Abdullah, 2007: 144)
5.3 Mengandungi Nilai-Nilai Murni
Dalam
hikayat ini juga ada diselitkan unsur-unsur nasihat dan nilai yang baik yang
boleh di ambil iktibar oleh pembaca. Sebagai contoh, dalam hikayat ini
menasihati anak-anak supaya jangan menderhaka kepada ibu bapa. Contoh:
Nasihat: Dengarkan
olehmu, hai sekalian anak yang berbudi dan yang berbahagia, bahawa demikianlah besarnya
kebajikan ibu bapa itu akan anaknya. Adakah patut kita derhaka akan dia dan
tiada kita menurut perintahnya dan kita memecahkan hatinya dan kita
mengeluarkan air matanya?...
(Hikayat Abdullah, 2007: 14)
Abdullah sangat patuh kepada ibu, bapa dan neneknya. Segala yang diperintahkan oleh mereka akan ditunaikan oleh Abdullah walaupun sebenarnya beliau tidak suka melakukan perkara yang diarahkan itu. Sebagai contoh:
“Inilah engkau buat
main-main sehari-hari. Jikalau engkau bermain tanah atau pergi main panas, aku
pukul”. Maka takutlah aku pergi ke mana-mana, melainkan duduklah aku
menconteng-conteng papan itu dengan dakwat”.
(Hikayat
Abdullah, 2007: 17)
6.0 PEGANGAN HIDUP
Menurut
Aim Abdulkarim, (2006:93) menyatakan bahawa pegangan hidup merupakan sebuah konsep
seseorang atau sekelompok masyarakat yang menanggapi dan menerangkan segala
masalah yang terjadi. Pegangan hidup juga merupakan komponen budaya hidup yang
cenderung untuk mengalami perubahan seiring dengan perubahan hidup konsep
masyarakat. Oleh itu, pegangan hidup yang diterangkan oleh Abdullah dalam
hikayat beliau menunjukkan pegangan hidup yang diamalkan oleh masyarakat Melayu
ketika zaman secara langsung mahupun tidak langsung. Antara pegangan hidup
tersebut seperti berikut :
6.1 Sikap Tidak
Membangga Diri
Pandangan hidup yang boleh dilihat di dalam hikayat
Abdullah ini ialah sifat tidak mahu membangga diri. Bapa Abdullah iaitu Syeikh Abdul
Kadir tidak pernah memuji Abdullah dalam apa jua yang dilakukan oleh beliau.
Walaupun orang ramai memuji Abdullah, tetapi bapanya tidak pernah walaupun
sekali memujinya. Hal ini kerana, bapanya tidak mahu, Abdullah lupa dan bangga
diri apabila dipuji. Contohnya:
“Ada suatu kitab bahasa
Melayu dengan bahasa Arab, terlalu bagus. Salinlah itu kitab.” Maka itu pun
kusalinlah. Ada beberapa lamanya maka sudahlah kitab itu. Maka dilihat oleh
orang lain akan tulisannya kitab itu, semua orang mengatalkan baik, tetapi
bapaku sahaja mengeji-ngeji aku dengan tiada berkeputusan. Katanya, “Lihat rupa
tulisanmu, seperti cakar ayam, membuang-buang kertas! Budak-budak kecil pun
boleh menulis demikian! Semuanya disalahkannya, suatu pun tiada yang baik. Maka
sekaranglah baharu kuketahui bahawa akal bapaku itu tiada ia mahu memuji
kebajikanku atau tulisanku sebab ia takut menjadi besar hatiku, serta congkak
oleh sebab kepandaian dan ilmu itu”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 30)
6.2 Semua Bangsa Dianggap Bersaudara
Buktinya dapat dilihat apabila teks ini menggambarkan
hubungan antara Tuan Milne dengan Abdullah. Mereka saling belajar mengenai bahasa
lain. Buktinya dapat dilihat seperti tersebut;
“Kita bapa ini?” Maka jawabnya,
“Kitab Injil.” Lalu katanya, “Ambillah tuan satu, pergi baca,” Maka akuambil serta
memberi terima kasih. Kemudian kataku, “Tuan, sahaya terlalu suka hendak belajar
baca Inggeris,”. Maka jawabnya, “Baiklah. Sahaya boleh ajar. Akan tetapi, ajar
sama sahaya baca Melayu.” Maka jawabku, “Baiklah, tuan. Nanti esok sahaya datang,
tuan.”
(Hikayat Abdullah, 2007:100)
6.3 Mempercayai Sumpah Dan Ikrar
Sumpah dan ikrar merupakan satu perjanjian yang
dilakukan untuk sesuatu perkara. Lazimnya, terdapat lafaz-lafaz tertentu yang
digunakan ketika melafazkan sumpah. Merujuk Hikayat Abdullah, Abdullah Munsyi
telah mempamerkan pandangan hidup masyarakat Melayu Melaka pada zaman tersebut
yang berpegang teguh kepada sumpah dan ikrar yang dilakukan sehingga mereka
takut untuk melanggar sumpah atau ikrar itu.
Hal
ini disulitkan lagi dengan mengangkat Al-Quran sebagai cagaran kepada sumpah
mereka. Oleh sebab itu, sumpah yang telah dilafazkan tidak akan dilanggar
sewenang-wenangnya. Berikut merupakan keratan petikan dalam hikayat tersebut
yang melambangkan pandangan hidup seumpama itu:
“…‘kalau mahu
betul-betul, semuanya orang aku mahu bersumpah , yang tiada boleh sekali-kali
membukakan rahsia ini. Jika barang siapa tiada mahu turut, katalah’. Maka jawab
sahaya, ‘yang mana Tengku suruhkan, itulah sahaya buat’. Maka dikeluarkan
Qur’an, dipanggilnya sahaya dahulu disuruhnya bersumpah”
(Hikayat
Abdullah, 2007: 93)
Berdasarkan
keratan petikan di atas, Abdullah Munsyi telah mempamerkan satu peristiwa
perjanjian sumpah yang dilakukan oleh Pangeran kepada Tengku Panglima Besar
supaya dia tidak memecahkan rahsia kebohongan Tengku Panglima Besar kepada Tuan
Raffles. Tengku Panglima Besar telah menggunakan Al-Quran sebagai cagaran
sumpah tersebut sehingga Pangeran takut dan berasa bersalah untuk melanggar
sumpah yang telah dibuat.
6.4 Penerimaan Rakyat Terhadap Sistem Beraja
Dalam susun lapis masyarakat Melayu terbahagi kepada
dua golongan, iaitu golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah.
Golongan yang memerintah merujuk kepada raja dan bangsawan manakala golongan
yang diperintah merujuk kepada rakyat jelata dan hamba. Dalam susun lapis
masyarakat Melayu ini, golongan raja merupakan autoriti atau pemerintah tertinggi
dalam pentadbiran dalam strata sosial masyarakat Melayu.
Kedudukan
raja ini akan dikuatkan dengan konsep daulat dan penentangan terhadap rakyat dianggap
menderhaka dan akan menerima kesusahan. Dalam hikayat ini, Abdullah
menceritakan penerimaan rakyat terhadap sistem beraja. Abdullah mengkritik rakyat
Melayu yang terikat dengan perintah yang diberikan oleh orang atasan. Hal ini kerana,
rakyat Melayu dilihat terikat dengan pelbagai peraturan dan pantang larang.
“Bermula ada pun segala
rakyat yang ada di bawah perintah Melayu itu tiadalah boleh angkat kepala dan tiada
boleh bersuka hati sendirinya dan tiada boleh berani mengadakan barang suatu perkara-perkara
yang besar sebab sekaliannya ada berlarang dan pantang daripada raja. Hendak membuat
rumah batu atau rumah bagus-bagus, takut. Dan membuat perahu yang bagus dibubuh
air mas dan sebagainya, takut.”
(Hikayat Abdullah, 2007:347)
7.0 NILAI BUDAYA
Budaya
berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu ‘budayyah’
yang merupakan kata jamak bagi perkataan ’buddhi’
yang membawa maksud budi pekerti atau akal (Mohd Rashid Hj. Mohd Idris et. al, 2014:125). Oleh itu, nilai
budaya ini akan membincangkan hal-hal berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai ’culture’ yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu ‘colore’ yang bermaksud menanam atau
mengerjakan.
Budaya mempunyai hubungan yang erat
dengan masyarakat. Segala sesuatu yang terdapat dalam sesebuah masyarakat
mempunyai hubung kait atau boleh ditentukan oleh kebudayaan yang dimiliki oleh
masyarakat itu sendiri. Di samping itu, budaya juga adalah sesuatu yang
diwarisi dan konsep ini disebut sebagai organik lampau. Oleh itu, budaya dapat
disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan
pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan
untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.
7.1 Mempercayai
Kehebatan Pawang
Pawang atau dikenali sebagai bomoh atau dukun sering
kali menjadi orang yang dirujuk apabila berlaku sesuatu yang berkaitan dengan
alam ghaib atau tahyul. Selain itu, pawang juga dirujuk sebagai ahli perubatan
tradisional yang sering menggunakan tumbuh-tumbuhan atau haiwan semasa proses
berubat.
Merujuk
Hikayat Abdullah, penulis telah mencerminkan nilai budaya yang diamalkan oleh
masyarakat pada zaman tersebut. Hal ini kerana, Abdullah Munsyi ada
menceritakan perihal kepercayaan masyarakat Melayu Melaka pada zaman tersebut
yang begitu percaya kepada kehebatan pawang. Hal ini dapat dilihat pada keratan
petikan seperti berikut:
“… dan lagi, kebanyakan
orang-orang Melayu dan Cina dan lainnya percaya, katanya, “Pawang itu terlalu
pandai hikmah gajah.” Dan lagi, banyak-banyak doa dibacakannya sampai gajah di
hutan semuanya takut akan ia, istimewa manusia. Maka sebab itu maka serba
bangsa pun ada meminta ubat-ubat dan hikmat-hikmat dan tangkal-tangkal
kepadanya.”
( Hikayat
Abdullah, 2007: 75)
Berdasarkan
keratan petikan di atas, Abdullah Munsyi telah menggarapkan jalan cerita yang
mempamerkan nilai budaya masyarakat pada zaman itu yang mempercayai kehebatan
pawang sehingga mereka meletakkan kepercayaan penuh terhadap pawang tersebut.
Namun begitu, Abdullah Munsyi telah menyelar tindakan dan kepercayaan
masyarakat tersebut dengan mengatakan mereka telah ditipu dan diperbodohkan
oleh pawang tersebut.
7.2 Mempercayai Benda Karut-Marut
Kepercayaan ini dipercayai oleh orang Cina dan Melayu sejak turun-temurun
lagi. Contohnya, hantu, syaitan, polong, pontianak, jin, pelesit, mambang,
raksasa, nenek kebayan dan sebagainya. Selain itu, ilmu gagah dan penunduk,
pengasih, kebal, perangsang dan sebagainya turut dipercayai oleh mereka. Kenyataan
ini jelas dilihat dalam Hikayat Abdullah yang berbunyi:
“Maka kepada suatu hari datanglah perempuan Cina
itu kepada isteri Tuan Milne, katanya, “semalam anak sahaya di rumah kena rasuk
pontianak dan polong, hampir mati.” Maka isteri Tuan Milne itu tiada mengerti akan
perkataan pontianak dan polong itu. Maka beberapa jenis dinyatakan oleh perempuan
Cina itu dengan tangannya dan mulutnya, tiada juga ia mengerti.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 110)
7.3 Pemakaian Pakaian Melambangkan Melayu
Bangga dengan pakaian Melayu juga merupakan nilai
budaya yang terdapat dalam hikayat Abdullah. Dalam hikayat ini ada menyatakan
bahawa Dato’ Sulaiman dan Dato’ Astur sentiasa memakai pakaian Melayu dan tidak
mahu mengubah gaya penampilan mereka. Contohnya:
“Adalah pada masa
kudapati akan dia itu, kira-kira umur Dato’ Sulaiman itu lebih kurang daripada
delapan atau sembilan puluh tahun. Maka itulah orang asal berasal Melayu,
lagipun ia itu orang yang berpengetahuan dan bangsawan. Dan lagi ada seorang,
Dato’ Astur namanya, sama tuanya, dengan tiada mereka mau mengubah pakaian asal
Melayu sampai matinya, iaitu berdestar dan
berbaju tekua dan berkain kembang, adanya.
(Hikayat Abdullah, 2007: 37)
7.4 Menyayangi
Pemimpin
Hikayat
Abdullah mempunyai banyak cerita yang menerapkan unsur nilai budaya, iaitu
menyayangi pemimpin. Nilai ini penting dalam kehidupan masyarakat Melayu dahulu
yang mengamalkannya antara anggota masyarakat tanpa mengira bangsa, umur
mahupun agama. Abdullah telah menghuraikan nilai kasih sayang tersebut dalam
diri penduduk Singapura secara langsung terhadap pemimpin mereka.
Beliau menyatakan bahawa
penduduk Singapura tanpa mengira bangsa sangat menghormati Tuan Farguhar (Tuan
Raffles) kerana nilai budi bahasanya yang tinggi. Penduduk Singapura berasa
sangat sedih untuk melepaskan Tuan Raffles pulang ke Eropah. Abdullah
menceritakan perasaan penduduk semasa Tuan Farguhar ingin belayar pulang ke
Eropah:
“Lalu naiklah ia ke
kapal. Maka segala perahu itu pun berhimpunlah di kapal. maka orang yang
menghantar itu pun masing-masing naiklah memberi tabik…mereka itu dan mengajar
mereka itu dengan berbagi-bagai perkataan. maka adalah kelakuannya kepada
segala orang-orang itu seperti anak dengan bapa. Demikianlah sehingga
menangislah masing-masing...”.
(Hikayat
Abdullah, 2007:212)
8.0 NILAI ILMU
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:
1081), nilai merupakan darjat, kualiti, mutu, taraf dan sifat ketinggian yang
merangkumi pemikiran, agama dan kemasyarakatan. Nilai juga merupakan segala
perbuatan, perlakuan atau tindakan yang bermutu, bertaraf atau elok yang harus
dijadikan contoh dan teladan (Nik Hasan Basri Nik Ab. Kadir, 2007: 148). Mohd
Rashid Md Idris pula (2011:12) mentakrifkan nilai dalam bidang sains sosial
kepada tiga konteks utama iaitu sebagai sifat (attribute), ‘al-qimah’
(harga yang ditetapkan dan diletakkan pada sesuatu) dan aksiologi yang
mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai.
8.1 Ilmu Perubatan
Abdullah telah menghidapi penyakit pasang-pasangan
yang seakan-akan penyakit bisul di kelangkang beliau sehingga menyebabkan
beliau tidak dapat berjalan dengan selesa. Penyakit itu telah menular dan
menjadi serius apabila hampir keseluruhan penduduk mula dijangkiti penyakit
tersebut. Setelah Abdullah memaklumkan hal tersebut kepada Tuan Morgan, beliau
diminta untuk menemui seorang doktor (tiada dinyatakan namanya). Doktor
tersebut telah merawat penyakit pasang-pasangan itu dengan cara menikam kawasan
bengkak pada kelangkang Abdullah dan mengeluarkan air bisanya. Proses perubatan
tersebut dapat dilihat berdasarkan berikut :
“Maka kulihat
diletakkannya pisau itu dengan perlahan, rasanya seperti digigit semut.
Kemudian diputarnya sekurup pisau itu. Maka mata pisau itu pun tenggelamlah di
dalam. Maka terpancarlah airnya keluar. Maka oleh doktor itu diberinya satu
pasu akan menadahkan air itu. Maka adalah lamanya air itu memancar
sekira-kiranya suku jam…maka diambilnya kapas dicelupkannya ubat dibubuhnya.
Maka penyakit itu pun pulanglah seperti sedia kala.”
(Hikayat
Abdullah , 2007:217-218)
8.2 Masyarakat
Yang Berkemahiran Dalam Penulisan Karya
Teknik serta kemahiran menulis sesuatu karya sama
ada dalam bentuk hikayat, surat, kitab, syair, dan sebagainya bukan dimiliki
oleh semua orang. Hal ini kerana, kemahiran ini memerlukan bakat yang meliputi
kreativiti serta pengalaman yang luas. Hal ini penting bagi mencipta satu karya
yang baik dan indah. Merujuk Hikayat Abdullah, penulis telah mempamerkan satu
nilai ilmu yang dimiliki oleh masyarakat Melayu Melaka pada zaman tersebut,
iaitu kemahiran menulis karya-karya seperti hikayat, syair, kita, surat-surat
rasmi, dan sebagainya. Berikut merupakan keratan petikan yang menggambarkan
nilai ilmu yang dimiliki oleh masyarakat pada zaman tersebut:
“Maka adapun perkara
yang ditulis itu berbagai-bagai-bagai: ada yang menyalin hikayat, ada yang
menulis surat kiriman, ada yang menulis darihal jalan-jalan bahasa Melayu dan
syair dan sebagainya. Maka adalah masing-masing dengan pekerjaannya”.
( Hikayat
Abdullah, 2007: 63)
Berdasarkan
petikan di atas, Abdullah Munsyi telah memaparkan nilai ilmu yang dimiliki oleh
golongan masyarakat pada masa itu. Kebanyakan masyarakat mahir dalam penulisan
karya-karya klasik ini dan secara tidak langsung telah menggambarkan keupayaan
mereka mengenal huruf-huruf.
8.3 Ilmu Firasat
Maksud Firasat dari segi Islam ialah perasaan atau
gerakan hati yang benar atau tepat kerana mendapat pimpinan dari Allah
SWT. Dari segi istilah, ilmu firasat
ialah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka dan anggota badan untuk
mengetahui kelakuan atau nasib orang (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Berikut
merupakan contoh petikan yang mengandungi ilmu firasat yang diamalkan oleh
masyarakat Melayu dalam hikayat :
"Jikalau diusiknya
sahaja kota ini, nescaya banyaklah orang mati, karena ada beberapa banyak jin
syaitan dalam kota itu."
(Hikayat Abdullah,2007 : 41)
“Maka sebab sangka itu
menjadi banyaklah orang bermimpi berjenis-jenis dan yang ada konon ditampar
syaitan, muntah-muntah darah lalu mati, dan yang sakit berjenis-jenis
penyakit”.
(Hikayat Abdullah, 2007:
45)
8.4 Ilmu
Perdukunan
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
dukun ialah orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau
tradisional dengan menggunakan bacaan jampi serapah dan sebagainya. Definisi
ilmu perdukunan pula ialah yang mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara
kampung atau tradisional, yang berkaitan dengan ilmu dukun, di rantau sebelah
sini, gejala dan kegiatan perbomohan atau sudah menjadi rempah dalam
kehidupan. Antara contoh petikan yang terdapat dalam hikayat tentang ilmu
perdukunan ialah :
“Syahadan, maka adalah
pada masa itu, dalam Melaka datang seorang, iaitu datang dari Terengganu,
bernama Pawang Gajah. Maka asalnya ia orang Kedah yang tau pada ilmu gajah dan
berbagai-bagai ubatan”.
(Hikayat Abdullah, 2007 : 51)
“Maka sebab itu maka
serba bangsa pun ada meminta ubat-ubatan dan hikmat-hikmat dan tangkal-tangkal
kepadanya”.
(Hikayat Abdullah, 2007 : 55)
8.5 Nilai
Menuntut Ilmu (Kerajinan)
Nilai ini dapat digambarkan apabila Abdullah banyak menerima
pengajaran daripada Tuan Morrison. Berikut merupakan petikan teks tersebut:
“Bermula, serta adapun sifatnya Tuan Morrison itu
kulihat orangnya berbudi, lagipun terlalu pandai menghambat hati manusia.
Apabila ia berkata-kata itu dengan lemah lembutnya, dan lagi banyak nasihat
keluar daripadanya. Maka daripadanya banyak aku mendapat pelajaran dalam bahasa
Inggeris dan adat menyalin daripada suatu bahasa kepada bahasa lain. Maka
kepadanyalah aku belajar Injil Matius itu dalam bahasa Inggeris serta dengan
tafsirnya.”
(Hikayat
Abdullah, 2007:118)
9.0 NILAI KEPENGARANGAN
Secara
umumnya, teknik kepengarangan meliputi satu kaedah atau cara seseorang penulis
atau pengarang menggarap jalan cerita sesebuah karya yang dihasilkan. Hal ini
kerana, teknik yang digunakan untuk menggarap sesebuah cerita dalam sesebuah
karya dilihat penting kerana melalui teknik tersebut penulis dapat menyampaikan
sesuatu pemikiran secara berkesan dan tertib. Selain itu, teknik kepengarangan
ini merupakan sinonim kepada teknik penceritaan yang lazimnya berkait rapat
dengan penggunaan dialog, gaya bahasa, monolog, monolog dalaman, imbas kembali,
imbas muka dan sebagainya. Semua teknik ini sering kali digunakan oleh penulis
semasa menghasilkan sesebuah karya. Berikut merupakan teknik yang digunakan
oleh Abdullah dalam menulis hikayatnya.
9.1 Teknik Retorik
Pemerian
Teknik ini meliputi satu kaedah penceritaan secara
langsung tentang sesuatu peristiwa atau kejadian. Secara umumnya, teknik ini
merupakan proses memerihalkan atau menceritakan secara terperinci dan mendalam
tentang sesuatu peristiwa. Selain itu, peristiwa atau kejadian yang
diperihalkan merupakan pengalaman yang dialami oleh penulis itu sendiri atau
pengalaman berdasarkan pemerhatian penulis.
Menurut
Hasuria Che Omar & Rokiah Awang (2009: 97), retorik pemerian adalah retorik
yang memerikan sesuatu maksud dengan cara memindahkan pengamatan dan
pemerhatian kepada pembaca dengan melibatkan imej, sensasi, perasaan, hal,
fizikal, dan sebagainya. Oleh sebab itu, penceritaan peristiwa tersebut tampak
mendalam dan terperinci. Hal ini kerana, teknik ini lebih memudahkan pembaca
untuk memahami jalan cerita sesebuah karya yang dihasilkan.
Dalam hikayat ini, Abdullah Munsyi
telah menggunakan teknik kepengarangan ini dalam menggarap cerita. Hal ini
kerana, Abdullah Munsyi merupakan seorang pengarang yang gemar menghasilkan
karya berbentuk biografi, iaitu penceritaan tentang perkara atau orang lain.
Dalam hikayat ini, Abdullah Munsyi lebih banyak mengisahkan, menceritakan, dan
melaporkan apa-apa yang terjadi atau yang dialami dalam kehidupannya pada zaman
tersebut. Oleh sebab itu, Abdullah Munsyi telah mengehadkan penggunaan dialog
dalam penceritaan beliau dalam hikayat ini, namun dalam beberapa bahagian dalam
hikayat ini, unsur dialog masih kelihatan.
Selain itu, teknik pemerian yang
digunakan oleh Abdullah Munsyi dalam hikayat ini tidak terbatas kepada sesuatu
peristiwa yang dialami sahaja, namun begitu beliau juga ada memerihalkan
tentang ciri-ciri sesuatu perkara atau seseorang. Berikut merupakan
contoh-contoh bagi teknik pemerian yang digunakan oleh Abdullah Munsyi dalam
hikayat ini:
“Syahadan, maka aku
hendak menceritakan perbuatan kandang itu. Maka pergilah masing-masing memotong
kayu ke dalam hutan, sebesar-besar paha dan panjangnya dua belas hasta. Setelah
berkampunglah kayu-kayu itu, maka dicacak ke dalam tanah, rapat-rapat, jaraknya
dua tiga jari...”
(Hikayat Abdullah, 2007: 52)
Dalam masa yang sama, Abdullah
Munsyi telah memerihalkan ciri-ciri Tuan Raffles dengan baik berdasarkan
pemerhatian beliau setelah bergaul dengan orang-orang Inggeris tersebut.
Berikut merupakan petikan teknik pemerian yang digunakan dalam hikayat
tersebut:
“… maka, adalah sifat
Tuan Raffles itu aku lihat tubuhnya sederhana, tiada tinggi, tiada rendah,
tiada gemuk, tiada kurus, dahinya luas alamat besar hematnya, dan kepalanya buntar
bincu ke hadapan alamat berakal dan rambutnya warna perang alamat berani dan
telinganya lebar alamat banyak pendengaran, bulu kening lebar dan matanya
sebelah kiri ada juling-juling air…”
(Hikayat
Abdullah, 2007: 63)
9.2 Teknik Bercerita
Penceritaan merupakan satu bentuk penyampaian
melalui cerita sama ada dalam penulisan mahupun lisan. Teknik penceritaan ini
akan menghubungkan beberapa siri peristiwa yang berkaitan dalam satu plot yang
logik. Dalam hikayat ini, terdapat kisah tentang anak Abdullah Munsyi
dilahirkan dan peristiwa Abdullah Munsyi yang kehilangan isteri tercinta
setelah mendapat anak tersebut. Beliau menyatakan dengan jelas waktu kelahiran
anaknya dan beliau telah mengungkapkan rasa kesedihan beliau setelah kehilangan isterinya. Berikut
merupakan contoh keratan petikan yang menggunakan teknik bercerita yang
terdapat dalam hikayat ini:
“Kalakian,
setelah senanglah aku ditolong Allah, maka pada suatu malam Jumaat isteriku
sakitlah hendak bersalin. Maka semalam-malaman itu tiadalah kami tidur. Hatta
sampailah kepada pagi hari Jumaat pukul setengah enam, iaitu pada enam hari
bulan Rabiulawal tarikh sanat 1256 maka zahirlah anaknya itu laki-laki. Makan
pada saat zahir anaknya itu maka berlakulah kehendak Allah atasnya maka berpindahlah
ia dari negeri yang fana ke negeri yang baqa dengan pahala syahid”.
(Hikayat
Abdullah, 2007: 324)
Berdasarkan contoh petikan di atas,
Abdullah Munsyi telah menggunakan kaedah bercerita semasa mengarang idea dan
pengalaman beliau. Peristiwa yang diceritakan merupakan peristiwa yang dialami
sendiri oleh beliau dan keluarga. Oleh itu, dapat dilihat secara terperinci
setiap cerita yang telah dikemukakan oleh Abdullah Munsyi.
9.3 Penerapan Unsur Nasihat
Pengarang Hikayat Abdullah turut memasukkan
kata-kata nasihat yang merupakan rumusan kecil setelah beliau menceritakan
satu-satu bab hikayat tersebut. Nasihat tersebut ditulis berdasarkan cerita
yang terkandung dalam sesebuah bab yang perlu dicontohi oleh pembaca. Pengarang
menggunakan unsur nasihat ini secara langsung bagi memudahkan pembaca untuk
memahami isi atau nasihat yang disampaikan dalam cerita. Nasihat tersebut turut
dinyatakan oleh pengarang sebagai satu saluran positif yang terkandung dalam hikayat
tulisannya. Nasihat tersebut ditulis seperti berikut :
“ Nasihat : Segala
perkara yang kusebut ini sekaliannya maka seyogianya mengambil ibaratlah
kiranya segala orang yang berbudi dan bijaksana akan kias dan hikayatku yang
kuceritakan perihal orang yang baik dan sempurna pengetahuannya itu. Kalau
dengan mudah-mudahan boleh ia meniru akan kelakuan dan tabiat dan budi serta
bijaksana yang demikian itu. Seperti kata arif : Terutama mata dengan nama yang
baik daripada hidup dengan nama yang jahat, adanya.”
(Hikayat Abdullah, 2007:212)
9.4 Teknik
Penceritaan Orang Pertama (Autobiografi)
Cerita Hikayat Abdullah merupakan karangan tulisan
Abdullah sendiri. Penceritaan ini dikarang berdasarkan pengalaman dan
penglihatan penulis sendiri terhadap kehidupan masyarakat pada ketika itu.
Berikut merupakan contoh petikan yang menunjukkan teknik kepengarangan
autobiografi :
“bahawa
sekarang dengarkan olehmu wahai kekasihku, maka adalah aku karangkan akan kitab
ini darihal hikayat diriku, maka kunamai akan dia Hikayat Abdullah. Maka adalah
ku rencanakan dalamnya dari zaman moyangku sampailah kepada masa aku
diperanakkan oleh ibuku dalam negeri Melaka…”
(Hikayat Abdullah, 2007 : 6)
9.5 Teknik Imbas Kembali
Teknik Imbas Kembali Teknik ini merupakan kaedah imbasan atau gambaran
semula tentang sesuatu peristiwa yang dialami atau berlaku di sekeliling
penulis. Lazimnya sesuatu peristiwa tersebut meninggalkan kesan yang mendalam
sehingga penulis masih dapat menggarapkan kembali cerita tersebut secara
terperinci. Selain itu, teknik imbas kembali dalam sesebuah karya akan
menjadikan lebih menarik dan memberi kesan kepada pembaca. Teknik imbas
kembali banyak digunakan oleh Abdullah Munsyi dalam penulisan hikayat ini.
Bermulanya penceritaan imbasan kembali mengenai latar belakang diri beliau
dan keluarga kisah peperangan antara Inggeris dengan penghulu Naning. Kesemua
cerita ini telah menggunakan teknik imbas kembali. Kesannya, teknik
kepengarangan beliau telah menampakkan konflik-konflik yang berlaku secara
teliti dan pembaca seolah-olah merasai bersama pengalaman yang telah dilalui
sendiri oleh beliau. Berikut merupakan salah satu contoh penggunaan teknik
imbas kembali dalam hikayat beliau:
“ … maka aku pun pergilah
melihat bersama-sama. Maka aku dapati tengah orang besarnya mengajar di
tengah padang. Maka sekaliannya mereka itu berkuda. Adapun kudanya itu
semuanya kuda Arab belaka dengan tingginya dan sama bulunya serta dengan
cantiknya. Maka kulihat orang-orang itu semuanya tampan-tampan belaka dengan
tinggi besarnya”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 76)
Berdasarkan
contoh petikan hikayat di atas, dapat dilihat teknik imbas kembali yang
digunakan oleh Abdullah Munsyi. Beliau telah memberi imbasan kembali tentang
peristiwa kedatangan orang beberapa orang Islam bersama tiga orang Inggeris.
Abdullah Munsyi dapat menceritakan imbasan peristiwa tersebut secara
terperinci kerana beliau mengalami pengalaman itu sendiri. Oleh sebab itu,
penceritaan yang terperinci tentang imbasan peristiwa tersebut dapat dilihat
dalam hikayat ini.
|
10.0 SENI BAHASA
Menurut
Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007: 78), gaya bahasa ialah cara atau ragam bahasa
yang digunakan dalam penulisan atau lisan atau pun cara pemakaian bahasa dalam sesebuah
karya atau susunan kata, frasa dan ayat yang digunakan oleh pengarang dalam karya
yang dihasilkan. Terdapat pelbagai seni bahasa yang digunakan oleh penulis dalam
hikayat ini antaranya ialah majaz perbandingan dan pertentangan.
Majaz perbandingan pula merujuk kepada
penggunaan unsur-unsur bahasa yang bersifat membandingkan dua hal berlainan ataupun
sengaja dianggap sama manakala majaz pertentangan ialah bentuk bahasa yang
mengemukakan makna yang bertentangan dengan makna yang sebenarnya.
10.1 Simile
Dalam Hikayat Abdullah ini, penggunaan majaz perbandingan
dapat dilihat dengan unsur simile. Gaya bahasa simile merupakan penggunaan gaya
bahasa yang membandingkan dua hal padahal berlainan ataupun sengaja dianggap sama.
Simile juga lebih menggunakan perkataan “seperti”, “umpama”, dan sebagainya. Sebagai
contoh :
“Maka kulihat akan hal negeri
Singapura daripada masa itu, seperti kelakuan
perempuan kematian suaminya: rambutnya pun kusut, mukanya pun masam, duduklah ia
dengan dukacitanya karena serinya telah tiada.”
(Hikayat
Abdullah, 2007 : 213)
Berdasarkan
contoh gaya bahasa di atas, penulis menggunakan gaya bahasa simile tersebut dengan
menyamakan keadaan Singapura yang kehilangan seorang pemimpin ketika itu.
Penduduk Singapura berasa sangat sedih dan perasaan sedih tersebut dinyatakan seperti
gaya bahasa simile di atas.
10.2 Hiperbola
Penggunaan majaz pertentangan dapat dilihat dengan penggunaan
gaya bahasa hiperbola. Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2005:60),
perkataan hiperbola berasal daripada bahasa Yunani yang terdiri daripada perkataan
“hyper” yang bermaksud melebihi dan “ballien” bererti meluahkan atau mengeluarkan.
Dalam Hikayat Abdullah, penggunaan hiperbola ini dapat dilihat bagaimana Abdullah
menggambarkan kepanjangan rambutnya yang tidak bercukur kerana beliau jatuh sakit.
“Hatta maka hari pun
sianglah maka kurasakan badanku tiada berketahuan terlalu panas, sebab rambutku terlalu panjang dari Singapura sampai
ke Melaka tiada bercukur kerana tiada diberi oleh mereka itu, katanya
‘nanti bentan’.
(Hikayat
Abdullah, 2007 : 323)
10.3 Skema
Pengguguran
Selain
daripada majaz perbandingan dan pertentangan yang digunakan, dalam Hikayat
Abdullah juga turut menggunakan skema pengguguran. Skema pengguguran yang
dilihat dalam hikayat ini ialah asidenton, iaitu pengguguran kata hubung. Dalam
penghasilan karya, pengguguran yang dilakukan bagi memberikan kesan keunikan dan
kepelbagaian gaya bahasa dalam sesuatu karya yang dihasilkan.
Dalam Hikayat Abdullah,
Abdullah Munsyi telah menggunakan skema pengguguran kata hubung ini dapat
proses menggarap jalan cerita hikayat tersebut. Berikut merupakan keratan petikan
yang mempamerkan skema pengguguran dalam hikayat ini:
“ … Maka sebentar lagi datanglah
baris, ada kira-kira seribu supai, dari Limbungan sampai ke Liri itu, semuanya sekali
masuk ke dalam Melaka…”
(
Hikayat Abdullah, 2007 : 78)
Berdasarkan
petikan di atas, Abdullah Munsyi telah menggunakan skema pengguguran dalam penggarapan
cerita beliau. Hal ini kerana, beliau telah menggugurkan kata hubung ‘dan’
dalam ayat “… Limbungan sampai ke Liri,
semuanya sekali masuk ke dalam Melaka…” dan menggantikan kata hubung tersebut
dengan meletakkan tanda baca koma (,) antara kedua-dua ayat tersebut.
10.4 Peribahasa dan Perumpamaan
Selain itu terdapat penggunaan peribahasa dan perumpamaan
dalam hikayat ini. Menurut Za’ba dalam Abdullah Yusof (2012:115), peribahasa ialah
susunan cakap pendek yang melekat di mulut orang ramai sejak beberapa lama oleh
sebab sedap dan bijak perkataannya, luas dan benar tujuannya. Penggunaan peribahasa
dalam Hikayat Abdullah dapat dilihat pada petikan berikut. Penggunaan peribahasa
dalam hikayat ini dapat dilihat menceritakan kelicikan akal fikiran Tuan
Raffles:
“Maka sekaliannya itu adalah
seperti perkataan Melayu :Mulut disuap pisang
dan pantat dikait onak. Maka bahawa sesungguhnya dalam hati Tuan Raffles
terlalu banyak fikiran; hendak dihalaukannya nyata-nyata nescaya kelihatanlah jahatnya
kepada Temenggung. Maka oleh sebab kepandaiannya dan akalnya itu :Di mata pun tiada kena, di kening pun tiada
kena .Ia melepaskan dirinya itu dengan perihal sahaja”.
(Hikayat
Abdullah, 2007 : 182)
Perumpamaan
ialah peribahasa yang mempunyai makna dua lapis. Ia terbahagi kepada dua bahagian
iaitu perumpamaan yang menyebut perbandingannya dan perumpamaan yang tidak menyebut
perbandingannya. Secara umumnya, perumpamaan ini juga disebut sebagai bahasa kiasan.
Dalam Hikayat Abdullah, penggunaan perumpamaan dapat dilihat pada petikan berikut
yang mana dalam petikan tersebut
Abdullah telah memberi perbandingan mengenai kelakuan manusia dengan menggunakan
unsur alam dalam mengungkapkannya.
“Adakah pernah telaga
yang keruh itu mengalir airnya jernih? Dan lagi pula katanya jikalau di hulu airnya
keruh, dapat tiada di hilirnya pun keruh juga adanya. Ibaratnya jikalau dahulu
orang yang membuat negeri Amerikan itu orang jahat, segala keturunannya itu pun
jahatlah juga adanya”.
(Hikayat Abdullah, 2007 : 320)
10.5 Pantun
Selain
itu, dalam Hikayat Abdullah terdapat penggunaan pantun. Pantun merupakan sejenis
puisi Melayu lama yang berangkap yang mengandungi ayat pembayang dan ayat maksud.
Dalam hikayat ini, Abdullah menggunakan pantun dalam memberi nasihat.
‘Penggaga
dalam timba,
Mari
digoreng dalam kuali;
Seekor
naga di Lautan China,
Digonggong kumbang dibawanya
lari’.
‘Patah
ranting di tengah rimba,
Patah
di titi Malim Sidi;
Sungguhpun
gajah binatang besar,
Sudahlah
rezeki si ular lidi’.
(Hikayat Abdullah, 2007 : 296)
Selain
daripada gaya bahasa tersebut, terdapat juga penggunaan bahasa Keling dan bahasa
Arab yang terdapat dalam hikayat Abdullah. Perkataan keling yang dikenal pasti digunakan
dalam hikayat ini ialah perkataan ‘aci’ yang bermaksud kakak. Contohnya:
“ada pun panggilannya pada
bondanya itu ‘aci’, iaitu bahasa Keling,
ertinya kakak dalam bahasa Melayu”.
(Hikayat Abdullah, 2007 : 18)
Penggunaan bahasa Arab yang
digunakan dalam hikayat ini dapat dilihat dalam petikan berikut:
“Maka beberapa lamanya dalam
hal yang demikian maka datanglah seorang orang Arab sayid yang bernama Habib Abdullah, bangsanya Hadad. Maka adalah
iaitu aulia”.
(Hikayat
Abdullah, 2007 : 12)
Perkataan Arab sayid dalam petikan
di atas merujuk kepada kelas bangsawan atau gelaran bagi keturunan Rasulallah
yang lelaki manakala aulia merujuk kepada orang agama yang dipandang tinggi. Perkataan
Al-ghaib ‘ind Allah pula bererti
‘yang tiada kelihatan itu, Allah sahaja yang mengetahuinya’.
11.0 PENUTUP
Kesimpulannya, Hikayat Abdullah merupakan sebuah karya
agung yang unggul kerana karya ini mempunyai nilai estetik yang tinggi dari
aspek kepengarangannya. Ciri-ciri karya agung yang terdapat dalam naskhah
Hikayat Abdullah ini memperlihatkan keunggulan pengarang dalam menyampaikan
mesej kepada pembaca. Ciri-ciri karya agung seperti mesej, nilai budaya,
padangan hidup, nilai ilmu, teknik kepengarangan dan seni bahasa yang terdapat
dalam sesuatu karya ini mencetuskan idealisme pengarang dalam sesebuah karya.Dalam
hal ini, Hikayat Abdullah memperlihatkan kepengarangan Abdullah yang mampu
mencetuskan pemikiran, nilai dan pegangan atau pandangan hidup bangsa Melayu
pada suatu ketika dahulu. Sebagai contoh, Hikayat Abdullah adalah sebuah karya
agung merupakan satu karya agung yang memperihalkan pengalaman dan kisah hidup
sebenar Abdulah bin Abdul Kadir Munsyi sejak beliau dilahirkan sehingga
meninggal dunia.
Selain itu,
Abdullah Munsyi juga melakukan kritikan terhadap masyarakat Melayu pada ketika
itu yakni menjurus kepada sikap pemerintah yang mementingkan diri dan mudah
terpengaruh dengan penjajah dan sikap orang Melayu yang tidak mahu mengubah
diri agar menjadi lebih baik. Dalam pada itu, Abdullah Munsyi juga mengkritik
golongan penjajah, iaitu mengambil kesempatan terhadap kelemahan orang Melayu.
Walaupun begitu, kritikan yang dilakukan oleh Abdullah Munysi memperlihatkan
beliau mempunyai idealisme dan pendiriannya terhadap mesej yang hendak
disampaikan. Setiap cerita yang disampaikan dalam setiap bab Hikayat Abdullah
ini mempunyai nilai keunggulan yang menjadikan Hikayat Abdullah sebagai karya
agung yang perlu dihargai oleh generasi pada masa ini.
BIBLIOGRAFI
Abdullah
Yusof, Alias Mohd Yatim, Mohd Ra'in Shaari (2009). Semantik dan pragmatik bahasa Melayu.
Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn.Bhd.
Abdul
Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris, Seri Lanang Jaya Rohani (2014). Karya agung Melayu. Tanjong Malim: Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Aimi
Abdulkarim (2006). Pendidikan
kewarganegaraan : membangun warga negara yang demokratis
untuk kelas IX. Jakarta : Grafindo Media Pratama.
Andri Wicaksono (2014). Pengkajian Prosa Fiksi. Yogyakarta:
Penerbit Garudhawaca.
Hassan Ahmad (2007). Hikayat Abdullah. Kuala Lumpur : Yayasan
Karyawan.
Hasuria Che Omar & Rokiah Awang (2009). Kelestarian bidang penterjemahan. Kuala Lumpur : Persatuan Penterjemah Malaysia.
Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Mohd
Rashid Hj Md Idris et. al (2014).
Karya agung Melayu. Tanjung Malim : Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Nik
Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2005). Stilistik
komsas. Tanjong Malim : Penerbit UPSI
Nik
Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007). Komsas pegangan teras keterampilan.
Kuala Lumpur: Icon Region Sdn. Bhd.
0 comments:
Post a Comment