1.0 PENGENALAN
Karya
agung merupakan sebuah karya yang diangkat sebagai karya yang memiliki nilai
estetika dan pemikiran yang tertinggi
daripada karya sastera yang lain. Hasil karya penulis era 80-an hingga 90-an
yang terdiri daripada penulis yang memiliki gaya tersendiri seperti A. Samad
Said, Shannon Ahmad, Baha Zain dan sebagainya. Penulis-penulis ini telah
menghasilkan pelbagai karya yang boleh diangkat sebagai karya agung moden.
Antara penulis yang sentiasa memperjuangkan hasil karya sasteranya ialah Dato’
A. Samad Said. Hasil karya beliau yang mengandungi pelbagai input yang boleh
dijadikan sebagai panduan hidup boleh diangkat sebagai sebuah karya agung
Melayu moden seperti novel Salina.
2.0 LATAR
BELAKANG PENULIS
A.
Samad Said dilahirkan pada 9 April 1935 di Belimbing Dalam, Melaka dan
merupakan anak ketiga daripada lima orang adik-beradik. Hidup keluarganya agak
pincang apabila ayahnya yang bekerja sebagai inspektor bas di Singapura sering
mabuk dan berjudi sehingga menjejaskan kewangan keluarga. Ekoran sifat buruk
bapanya, institusi kekeluargaannya sering goyah dan menyebabkan ibunya terpaksa
mengambil upah sebagai pembasuh kain dan menjual kuih-muih.
Ekoran kepincangan yang dihadapi
beliau sejak kecil, beliau menceritakan latar hidup keluarganya dalam karyanya.
iaitu “Antara Bulan dan Wira”. Selain itu, kesan perasaan kurang senangnya
terhadap perangai ayahnya turut terlihat dalam novel beliau apabila watak ayah
sering dihilangkan daripada plot cerita (Rosnah Baharudin, 2012). Beliau mula
mendapat pendidikan awal di Kota Raja, namun persekolahannya terhenti apabila
tentera jepun menyerang dan menakluk Singapura.
Beliau pernah berkhidmat sebagai
kerani sebelum menjadi rakan sekerja Ahmad Boestaman untuk akhbar Parti Rakyat.
Beliau banyak melibatkan diri dalam dunia penulisan apabila menjadi penolong
pengarang majalah Remaja, pemberita, pengarang Utusan Zaman dan Mestika dan
akhirnya menjadi pengarang Berita Harian. Setelah bersara, beliau mula bergiat
aktif sebagai penceramah, ahli forum, panel diskusi, pendeklamasi dan
pembimbing bengkel penulisan.
Antara
karya novel yang dihasilkan oleh A. Samad Said ialah Salina (1961), Bulan Tak
Bermadu di Fatehpur Sikir (1966), Sungai
Mengalir Lesu (1967), Di Hadapan
Pulau (1978), Adik Datang (1980),
Langit Petang (1980), Daerah Zeni (1985), Hujan Pagi (1992) dan Cinta
Fansuri (1994) manakala dalam drama, A Samad Said telah menulis skrip
antaranya Di Mana Bulan Selalu Retak
(1965), Ke Mana Terbangnya Si Burung
Senja (1966), Wira Bukit (1986), Lantai T.Pinkie (1996) dan Lazri Meon Daerah Zeni (1992). Selain
dalam penulisan novel dan drama, terdapat beberapa jenis genre karya yang
dihasilkan oleh A Samd Said antaranya cerpen, puisi, esei kritikan dan
autobiografi. Dalam bidang penulisan, A. Samad Said juga menggunakan nama pena seperti
Hilmy, Isa Dahmuri, Jamil Kelana, Manja, Mesra, dan Shamsir.
3.0 SINOPSIS
NOVEL SALINA
Novel
ini berlatarbelakangkan sebuah kampung yang diberi nama Kampung Kambing.
Kampung ini diberi nama Kampung Kambing kerana penduduk yang tinggal di kampung
ini tinggal di kandang kampung yang disewakan oleh seorang lelaki India. Antara
watak yang terdapat dalam novel Salina
ini ialah Siti Salina dan kekasihnya, Abdul Fakar, Hilmy dan ibunya Katijah,
Zarina seorang janda yang tinggal bersama anak tirinya, iaitu Nahidah, Mansur
dan Sunorto yang dijadikan anak angkat
oleh arwah bapa Nahidah, Haji Karman, Razman dan Kurupaya. Penceritaan novel Salina ini dapat digambarkan dengan
watak Siti Salina seorang pelacur yang menyara dan memelihara Abdul Fakar yang malas bekerja yang
sering meminta duit daripada Siti Salina.
Abdul Fakar seorang yang kaki mabuk,
kaki perempuan dan suka memukul dan meminta duit daripada Siti Salina. Walaupun
Siti Salina sering dipukul oleh Abdul Fakar, dia tetap menyayangi Abdul Fakar
kerana wajah Abdul Fakar seiras dengan wajah arwah kekasihnya, Muhamad Yusuf
yang mati akibat perang dunia kedua. Pada asalnya Siti Salina seorang anak yang
kaya, namun akibat perang dunia kedua yang mengakibatkan kematian ahli
keluarganya dan kehilangan harta bendanya, dia terpaksa menyara dirinya dengan
menjadi pelacur. Selain itu, novel Salina
ini juga dapat dilihat konflik yang berlaku pada watak Nahidah yang dipaksa
oleh ibu tirinya untuk menjadi pelayan demi memenuhi kemahuan ibu tirinya yang
ingin hidup mewah malah Nahidah juga sering diusik oleh Abdul Fakar tanpa
pengetahuan ibu tirinya dan Siti Salina.
Atas hasutan Abdul Fakar, Zarina
telah menghalau Sunarto dan Mansur yang kerap disindir oleh ibu tirinya telah
meninggalkan rumah untuk memasuki tentera. Hal ini menyebabkan Abdul Fakar
semakin berani untuk mengusik Nahidah sehingga dia berjaya memperkosa Nahidah
pada suatu malam sewaktu Nahidah pulang membasuh baju. Setelah diperkosa oleh
Abdul Fakar dan Cik Salim, Nahidah telah lari meninggalkan Singapura dan
kemudiannya berkahwin dengan seorang buruh dan menetap di Pulau Pinang. Hilmy
berasa sedih akan pemergian Nahidah manakala Siti Salina setelah dinasihati
oleh Katijah turut meninggalkan Abdul Fakar dan berhijrah ke Kelantan. Abdul
Fakar kemudiannya kembali belayar setelah gagal mencari Siti Salina dan
menyesal akan perbuatannya terhadap Siti Salina.
4.0 FALSAFAH
DAN PEMIKIRAN
Falsafah dan pemikiran merangkumi kesenian berfikir
oleh pengarang karya sastera secara mendalam, waras, dan bernas. Dengan erti
kata lain, falsafah dan pemikiran ini meliputi kemahiran serta kebijaksanaan
pengarang bagi melahirkan gagasan atau ideologi dalam sesuatu perkara sehingga
menjadi kekuatan dalam karya yang dihasilkan. Merujuk karya novel Salina yang dikaji, falsafah dan
pemikiran yang menjadi tunjang utama dalam penceritaan novel ini adalah seperti
berikut:
4.1 Falsafah
dan Pemikiran Sosial
Falsafah in melihat kesenian
pengarang berfikir tentang perihal kehidupan realiti manusia. Dengan erti kata
lain, berdasarkan falsafah ini, pengarang telah menjadikan fenomena serta
kejadian realiti yang benar-benar berlaku dalam kalangan masyarakat sebagai
tema dan tunggak penceritaan. Selain itu, falsafah dan pemikiran ini dilihat
sebagai subjek yang ingin disampaikan oleh pengarang kepada pembaca. Hal ini
demikian kerana, dalam sesebuah penceritaan, subjek atau perkara pokok haruslah
kuat dan kukuh selain dimantapkan lagi dengan imaginasi dan kreativiti
pengarang untuk menjelmakan persoalan dan tema karya tersebut.
Oleh itu, merujuk novel Salina, A. Samad Said telah menggunakan falsafah sosial sebagai
subjek utama dalam penceritaan novel ini. Hal ini demikian kerana, beliau telah
mengambil realiti kehidupan masyarakat pada zaman tersebut sebagai batu
loncatan bagi membina tema dan persoalan novel ini. menurut Shahnon Ahmad (1994: 82), terdapat banyak watak dan
perkaitan antara merekalah yang melahirkan peristiwa dan episod yang pelbagai
yang mengembangkan pula persoalan dengan persoalan dan watak dengan watak.
Selain itu, falsafah sosial dalam novel ini
telah ditonjolkan dengan penceritaan pengarang tentang kehidupan masyarakat
yang menetap di Kampung kambing selepas perang dunia kedua. Dalam novel ini,
bentuk yang diketengahkan ialah bentuk yang bersifat realisme, iaitu cerminan
budaya masyarakat pada ketika itu selain menekankan mengenai persoalan
masyarakat. Hal ini demikian kerana, A. Samad Said telah menonjolkan realiti
kehidupan sebenar golongan masyarakat yang menjadi mangsa perang dunia kedua
sehingga membawa kesengsaraan dan kemiskinan kepada mereka dan ada segelintir
golongan masyarakat yang terlibat dengan kehidupan yang tidak sihat.
4.2 Novel Bersifat Realisme dan
Mimetik
Selain itu, dalam novel ini, sifat mimetik sastera telah
digunakan oleh pengarang dalam menterjemahkan pemikiran beliau. Sifat ini
meliputi tiruan atau Siti Salina semula daripada dunia sebenar yang pernah
dilalui oleh penulis semasa hayatnya. Penulis akan memasukkan pengalaman
hidupnya sebagai latar tempat, latar masyarakat mahupun latar masa bagi membawa
pembaca menghayati dan mengalami pengalaman yang pernah dialami oleh penulis.
Sebagai contoh, A. Samad Said memasukkan latar kehidupan masyarakat yang pernah
dialami olehnya sendiri dalam novel Salina
seperti berikut:
“rumah-rumah kandang kambing
itu semuanya tidak sempurna. Dindingnya terbuat dari papan-papan peti susu yang
buruk dan berbulu-bulu, kulit-kulit kayu balak yang tebal dan bercendawan,
zink-zink tong minyak berkarat yang sudah dileperkan (tetapi masih kemik di
sana sini) dan kadbod-kadbod yang sudah berbulu dan berbelang-belang oleh
resapan air hujan,”
(Salina,
1961:3)
Berdasarkan
contoh di atas, dapat dilihat subjek kehidupan realiti golongan masyarakat pada
zaman tersebut yang hidup dalam kemiskinan. Hal ini rentetan daripada kesan
perang dunia kedua yang meletus sehingga memusnahkan kediaman asa mereka.
Akhirnya mereka terpaksa mendiami kawasan setinggan yang tidak sempurna
keadaannya. Pemikiran sosial ini telah menarik perhatian A. Samad Said untuk
mencipta karya ulung ini.
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
mesej bermaksud pesanan (berita, kata-kata singkat) yang hendak disampaikan
kepada seseorang atau sesuatu (gagasan, pengajaran) yang hendak disampaikan dalam
sesuatu karya. Terdapat beberapa isi dan mesej yang terdapat dalam hikayat ini,
iaitu :
5.1 Keperitan dan Pengalaman Hidup Masyarakat
yang Musnah
Perkara
ini boleh dilihat pada kehidupan Katijah, iaitu seorang janda dan anaknya,
Hilmy yang masih bersekolah tetapi menjadi mangsa Perang Dunia Kedua. Kesan
perang tersebut telah merampas keluarga mereka, rumah dan harta benda mereka. Oleh
sebab itu, mereka hidup berpindah randah bermula daripada menumpang di bilik
kepunyaan seorang saudagar India, di rumah kawan dan akhirnya berpindah di
Kampung Kambing. Rumah di Kampung Kambing merupakan sebuah rumah yang dibuat
sewa oleh Kurupaya yang pada asalnya rumah tersebut ialah sebuah kandang
kambing. Keadaan rumah tersebut sangat daif dengan dindingnya yang tidak kuat,
atapnya bocor dan hanya ditutupi oleh daun labu.
Selain itu, keperitan
hidup yang dialami masyarakat akibat peperangan dapat dilihat dalam kehidupan
Siti Salina. Pada hakikatnya, Siti Salina berasal dari keluarga yang kaya raya
dan ternama malah ayahnya merupakan saudagar intan berlian di Singapura. Akibat
daripada Perang Dunia Kedua, Siti Salina telah kehilangan keluarganya dan harta
benda serta kekasihnya, Muhammad Yusuf. Berdasarkan novel ini, Siti Salina
digambarkan sebagai seorang yang hidup senang sebelum berlakunya Perang Dunia
Kedua, misalnya :
Siti
Salina terdiam mendengarkan itu, Dia merasakan sesuatu yang memilukan
hatinya sebab dia sendiri tidak
mempunyai ayah malah tidak mempunyai seorang pun lagi keluarga yang sedarah
dengannya di dalam dunia ini; semuanya menjadi mangsa Perang Dunia Kedua,
sewaktu rumahnya yang besar dan cantik itu dihancurkan oleh bom yang kesasaran
jatuhnya.
(Salina, 1961:10)
5.2 Sifat Kehalobaan dalam Kehidupan
Sifat
kehalobaan dalam kehidupan dapat dilihat pada watak Kurupaya yang sanggup
menyewakan kandang kambingnya kepada Katijah. Kandang kambing ini kepunyaan
buruh-buruh India yang bekerja di Public
Works Department, Singapore Municipal Council yang telah dibenarkan oleh
pihak berwajib yang berlesen untuk menempatkan kambing-kambing peliharaan
mereka. Namun bagi Kurupaya, dia telah menyewakan kandang kambing itu kepada
Katijah dengan kadar sewaan dua puluh ringgit sebulan dan didahului dengan duit
kopi atau wang pendahuluan sebanyak lima puluh ringgit tetapi keadaan kandang
kambing tersebut sangat daif dengan atapnya yang bocor dan dindingnya yang
tidak kukuh seperti berikut:
“Tak dapat tidurlah. Asyik kena betulkan atap saja. Sini dibetulkan sana
bocor, sana dibetulkan sini pula bocor. Ada daun labu di atasnya pun tak guna.
Bocor juga. Kalaulah begini saja tiap-tiap malam, pendeknya tak dapat tidur
langsunglah,” kata Hilmy.
(Salina,
1961:42)
Selain itu, kehalobaan
ini dapat dilihat pada watak Zarina yang sering memarahi Sunarto apabila
memberi wang hasil pekerjaan Sunarto sebagai pengayuh beca yang sedikit.
Walaupun Sunarto dimarahi, dihina, dihalau dan dituduh memberi wang kepada
perempuan lain, Sunarto masih mampu menahan dirinya untuk terus tinggal di
rumah Zarina kerana dia masih mahu membalas jasa yang diberikan oleh bapa
angkatnya, iaitu Abdul Mutalib dengan menjaga Nahidah dan Mansur dengan baik
setelah bapa angkatnya meninggal dunia. Kehalobaan Zarina juga telah memaksa
anak tirinya, iaitu Nahidah supaya menjadi pelayan. Hal ini kerana dirinya
menginginkan tempat tinggal yang lebih baik dan perhiasan diri seperti yang
dimiliki oleh kawan-kawannya.
5.3 Kepincangan dalam Masyarakat
Masalah
kepincangan dalam masyarakat ini dapat dilihat dalam kehidupan Siti Salina,
Abdul Fakar dan Zarina. Dalam kehidupan Siti Salina dapat dilihat dirinya telah
terlibat dalam pelacuran setelah menjadi mangsa sojar ketika waktu peperangan dan
seterusnya demi menyara kehidupannya yang susah setelah Perang Dunia Kedua.
Siti Salina juga terpaksa menyara Abdul Fakar yang bukan suaminya tetapi hidup
seperti orang yang telah berkahwin. Hal ini kerana rupa paras Abdul Fakar
seiras dengan wajah kekasihnya yang telah menjadi mangsa peperangan. Abdul
Fakar dilihat seorang yang mengambil kesempatan atas kesenangan yang diberikan
oleh Siti Salina sehingga dia juga sanggup memukul Siti Salina sekiranya
kehendak dirinya tidak dipenuhi.
Dalam masa yang sama,
Abdul Fakar juga bertindak jahat terhadap Nahidah dan dia sering menghasut emak
Nahidah, iaitu Zarina supaya menghalau Sunarto keluar dari rumahnya agar
memudahkan dirinya untuk mengganggu Nahidah. Kepincangan dalam masyarakat juga
dapat dilihat pada kehidupan Zarina yang bersungguh-sungguh menggoda Abdul
Fakar malah sanggup melakukan apa-apa sahaja demi Abdul Fakar. Zarina juga
telah mengada-adakan cerita mengenai Siti Salina bagi menimbulkan perasaan
benci dalam diri Abdul Fakar. Kepincangan dalam masyarakat yang seterusnya
dapat dilihat terdapat beberapa anak muda akan menghendap perbuatan yang
dilakukan oleh para kekasih dan ia tidak ditegah malah digalakkan lagi. Hal ini dapat dilihat
berdasarkan petikan berikut :
“Mau
pergi menghendap, ya?” Tanya Abdul Fakar yang Nampak juga kedatangan ‘para
kekasih’ itu; di dalam hatinya melonjak-lonjak juga keharuan, walaupun tidak
seberapa. Budak-budak muda itu ketawa tidak segan-segan.
“
Tau sendiri”, kata seorang budak yang berambut yang sudah seperti tiga bulan
tidak diguntingnya. Kalau pulang cerita tau? Kata Abdul Fakar dengan tidak
segan-segan juga seketika terlupa dia soal Siti Salina, juga Zarina yang sedang
memperhatikannya di sebelah.
(Salina,
1961:78)
5.4 Mementingkan Ilmu Pengetahuan
Dalam
novel Salina ini, dapat dilihat ilmu
pengetahuan masih menjadi keutamaan dalam masyarakatnya. Walaupun Katijah
mengalami kemusnahan hidup setelah Perang Dunia Kedua, dia masih mampu menyekolahkan
Hilmy malah Hilmy dapat dilihat sebagai pelajar yang pandai kerana mampu
bersekolah sekolah Melayu Kota Raja dan berpindah ke sekolah Inggeris Monk’s
Hill dan Victoria School secara percuma. Hal ini dapat dilihat pada petikan
berikut.
Memang dari sekolah Melayu dulunya; sesudah sekolah Melayu barulah dihantar ke sekolah Inggeris. Kalau hendak dihantar ke sekolah Inggeris terus saja, siapa yang mampu? Ayahnya bukan ada. Untunglah dapat sekolah free, jawab Katijah menerangkan.
(Salina, 1961:10)
Selain itu, sebelum
mengalami kemusnahan Perang Dunia Kedua Siti Salina juga turut mendapat
pendidikan malah turut bercita-cita untuk menjadi seorang doktor. Hal ini dikongsi
oleh Siti Salina kepada Hilmy sewaktu mereka berbual-bual. Siti Salina juga
turut menyumbang wang bagi membantu Hilmy dalam meneruskan pelajaran dan
perkara ini dirahsiakan daripada Abdul Fakar bagi mengelakkan dia dimarahi.
6.0 PANDANGAN HIDUP
Menurut
Aim Abdulkarim, (2006:93) menyatakan bahawa pegangan hidup merupakan sebuah konsep
seseorang atau sekelompok masyarakat yang menanggapi dan menerangkan segala
masalah yang terjadi. Pegangan hidup juga merupakan komponen budaya hidup yang
cenderung untuk mengalami perubahan seiring dengan perubahan hidup konsep
masyarakat. Oleh itu, pegangan hidup yang diterangkan oleh Abdullah dalam
hikayat beliau menunjukkan pegangan hidup yang diamalkan oleh masyarakat Melayu
ketika zaman secara langsung mahupun tidak langsung. Antara pegangan hidup
tersebut seperti berikut :
6.1 Amalan
Pantang Larang
Masyarakat pada zaman novel Salina masih mempercayai dan mengamalkan pantang larang dalam hidup
mereka. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2010), pantang larang merupakan sesuatu perkara yang dilarang untuk
melakukannya berikutan adat dan kepercayaan sesebuah masyarakat. Pantang larang
ini sudah diamalkan sejak turun-temurun sehingga kini. Kabanyakkan pantang
larang tersebut diamalkan bagi memelihara tingkah laku anggota masyarakatnya.
Berdasarkan novel Salina terdapat
pantang larang yang diamaalkan oleh masyarakat Melayu yang ditonjolkan oleh
penulis seperti berikut:
“Tak baik menyabung kaki tahu?”
kata ibunya menegurnya sambil terbatuk-batuk kecil. Hilmi mendongak, tersenyum
alalu bertanya, “Mak percaya?”
“Pasal apa pula tak percaya?
Orang-orang dulu cakap,” jawab ibunya dengan tidak memandang Hilmy. Hilmy
tersenyum lagi, dan berkata, “Jadi kalau Hilmy menyabung kaki, emak Hilmy akan
matilah, ya?”
“Mmmmmmm,mmm,” kata Katijah
sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.
“Kalau Hilmy tidak menyabung
kaki maka tak matilah?” tanya Hilmy; dari air mukanya yang nyata benar
dinantinya jawapan ibunya.
Katijah diam sahaja. Memang
selalu anaknya bertanya begitu, dan bila pertanyaan serupa itu dikemukakan
kepadanya, dia sentiasa menjawab sebaik-baiknya.”
(Salina, 1961:190)
Berdasarkan contoh petikan di atas,
masayarakat Melayu pada zaman itu masih mengamalkan pantang larang menyabung
kaki. Hakikatnya, perbuataan sebegitu dianggap kurang sopan khususnya kepada
anak gadis. Hal ini demikian kerana, pada zaman itu, anak gadis memakai kain
batik atau sarung yang akan menyebabkan kainnya terselak apabila anak gadis
menyabung kaki. Oleh sebab itu, perbuataan ini dianggap sebagai larangan
mahupun kepada lelaki kerana lelaki tersebut akan berkeluarga nanti. Oleh itu,
pantang larang ini diamalkan sejak turun-temurun bagi memelihara tingkah laku
manusia supaya sentiasa menjaga adab sopan walaupun di rumah.
6.2 Amalan Kepercayaan Karut
Selain
itu, kepercayaan karut turut diamalkan oleh masayarakat Melayu dalam novel Salina. Kepercayaan karut ini juga turut
diamalkan sejak turun-temurun sehingga kini. Kepercayaan ini diamalkan
berdasarkan latar masyarakat dan tempat dalam sesebuah karya. Masyarakat Melayu
semasa zaman Siti Salina merupakan antara masyarakat yang terdiri daripada
golongan miskin dan tinggal di kampung yang masih jauh daripada perkembangan
pembangunan.
Oleh sebab itu, pemikiran masyarakat masih di
takuk lama dan mempercayai benda-benda karut yang akan menentukan baik buruk
sesuatu peristiwa itu berlaku. Sebagai contoh, penulis memasukkan kepercayaan
masyarakat terhadap bunyi salakan anjing yang akan membawa berita baik
merupakan contoh kepercayaan karut yang diamalkan oleh masyarakat Melayu ketika
itu:
“Suara anjing menyalak
kedengaran; suara lima ekor anjing. Selalunya begitulah di Kampung Kambing
kalau ada orang pulang malam-malam. Salakan anjing menjadi isyarat yang baik –
memberitahu kedatangan seseorang ke Kampung Kambing walaupun di luar kampung
itu ataupun di dalamnya, sama ada orang datang itu orang kampung Kambing, orang
yang tinggal di berek P.W.D ataupun orang yang tinggal di tempat lain tetapi
datang ke situ.”
(Salina, 1961:198)
6.3 Pandangan Serong Terhadap Pekerjaan Pelayan
Pandangan
serong merangkumi persepsi negatif atau tidak elok kepada sesuatu perkara.
Pandangan serong ini lazimnya berlaku rentetan daripada kejadian atau peristiwa
sumbang yang dilakukan oleh sesetengah pihak atau tingkah laku yang tidak elok
sehingga pandangan negatif diberikan. Merujuk novel Salina ang dikaji, pandangan hidup masyarakat yang dapat dikenal
pasti ialah pandangan serong sesetengah masyarakat terhadap pekerjaan sebagai
pelayan.
Hal ini demikian kerana, pengarang telah
menyelitkan pekerjaan sebagai pelayan sebagai pekerjaan dominan kaum wanita di
Kampung Kambing. Namun begitu, sesetengah masyarakat di kawasan tersebut
memandang rendah terhadap pekerjaan tersebut dengan beranggapan bahawa pekerjaan
tersebut keji dan jijik. Berikut merupakan contoh petikan novel yang
menggambarkan pandangan hidup sedemikian:
“kau
tau,“ kata Cik Salim bila dia fikir sendiri sudah mula merasa puas, “jangan
kaufikir jadi pelayan kau endah melayan dari jauh saja hah, hah? Pelayan bukan
gitu, tau? Pelayan datang melayan dekat-dekat. Pelayan duduk dekat orang yang
dilayannya. Pelayan duduk di atas pangkuan orang. Pelayan ikut saja cakap orang
yang dilayannya, tau?
(Salina, 1961:300)
Berdasarkan keratan
petikan novel tersebut dapat dilihat bahawa pandangan hidup sesetengah
masyarakat pada ketika itu yang memandang keji terhadap pekerjaan sebagai
pelayan. Hal ini demikian kerana, mereka meletakkan tanggapan bahawa pekerjaan
pelayan hanya bekerja untuk melayan orang lain atau pengunjung dari segi zahir
dan batin. Kesannya, pelayan dianggap seperti murahan dan tidak bermaruah
kerana terlibat dengan pekerjaan sedemikian.
6.4 Pentingnya Menjaga Maruah Diri
Dalam
novel Salina, abang Nahidah, iaitu
Mansur sering menasihati Nahidah supaya sentiasa menjaga maruah dan nama
baiknya kerana bagi Mansur tiada yang lebih berharga di dalam dunia ini
melainkan nama baik dan maruah diri. Contoh peristiwa boleh dilihat di bawah:
Abangnya
suka, bercakap kepadanya tentang beberapa hal, bercakap sekali tentang
rancangannya selepas habis sainnya dengan sojar itu, dan meminta sekali lagi
supaya adiknya itu menjaga dirinya baik-baik, mengingatkan bahawa tidak ada
yang lebih berharga di dalam dunia ini selain meninggalkan nama yang baik.
(Salina, 1961: 435)
Berdasarkan contoh
petikan di atas, Mansur sangat menyayangi adiknya, Nahidah dan sentiasa
menasihati adiknya supaya meninggalkan pekerjaan sebagai pelayan. Walaupun
Mansur mengetahui bahawa adiknya terpaksa bekerja sebagai pelayan kerana ibu
tirinya, Mansur sentiasa berpesan kepada Nahidah supaya menjaga maruah dirinya
dan tidak terlanjur melayani lelaki-lelaki di tempat kerjanya walaupun dibayar
dengan harga yang tinggi.
7.0 NILAI
BUDAYA
Budaya
berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu ‘budayyah’
yang merupakan kata jamak bagi perkataan ’buddhi’
yang membawa maksud budi pekerti atau akal (Abdul Rahman Hanapiah et. al, 2014:125). Oleh itu, nilai
budaya ini akan membincangkan hal-hal berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai ’culture’ yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu ‘colore’ yang bermaksud menanam atau
mengerjakan.
7.1 Nilai Mengenang Budi
Dalam novel Salina ini dapat dilihat nilai budaya, iaitu
nilai mengenang budi. Nilai ini ditonjolkan pada watak Sunarto yang mengenang budi
ayah angkatnya, iaitu Mutalib yang menyelamatkannya yang menghidap penyakit demam
malaria sewaktu dibawa oleh tentera Jepun ke Siam. Walaupun ayah angkatnya telah
meninggal dunia dan dirinya sering diherdik dan dihina oleh Zarina namun dia tetap
tinggal di rumah Zarina kerana ingin membalas jasa ayah angkatnya dengan menjaga
Nahidah dan Mansur dengan baik. Hal ini hasil daripada didikan ayah angkatnya
yang sering bercerita kepadanya tentang budi bahasa dan dia masih mengingati kata-kata
ayahnya, iaitu:
Sewaktu di kampungnya dahulu
ayahnya sendiri sering bercerita kepadanya tentang budi bahasa. Walaupun di
masa itu tidak diketahuinya sungguh-sungguh apa sebenarnya budi bahasa itu dalam
erti yang mendalam, tetapi kata-katanya “budi baik jangan kau lupakan sehingga bila-bila”
itu tetap semarak itulah yang menghalangnya untuk meninggalkan keluarga Zarina-keluarganya.
Ya, budi baik orang tak boleh kulupa sampai bila-bila, bisik Sunarto di dalam hatinya.
(Salina,
1961:62)
7.2 Bertolak Ansur
Bertolak ansur merupakan sikap yang sangat penting terutama
dalam hidup berkeluarga dan bermasyarakat. Sikap bertolak ansur yang terdapat dalam
novel Salina boleh dilihat pada sikap
Kurupaya yang dinyatakan oleh Nahidah sebagai seorang yang baik dan tidak menyombong
serta seorang yang sangat bertolak ansur. Contoh boleh dilihat di bawah:
“Kurupaya boleh tunggu sampai
saya habis cuci?” tanya Nadihah mengharapkan Kurupaya akan mengasihaninya. Dia tahu
Kurupaya baik. Walaupun Kurupaya membuat wang kerana menyewakan kandang-kandang
kambingnya itu tetapi dia tidak pula menyombong atau kejam seperti tuan-tuan punya
rumah di kampung lain. Kurupaya Samy lebih dapat menyelami hati dan kesusahan penyewa-penyewa
bilik rumahnya dan terkadang-kadang kalau penyewa-penyewanya lambat membayar sewa
bilik mereka- sehingga ke satu bulan – dia tidak akan memintanya pun. (Biar pun
dia sebenarnya- lebih suka kalau wang sewa rumah itu dapat dikemukakan pada hari
yang telah ditetapkan, lima belas hari bulan).
(Salina,
1961:433)
Petikan
di atas menunjukkan budaya membaca yang diamalkan oleh penduduk Kampung Kambing.
Mereka gemar membaca walaupun keadaan dalam kesempitan hidup. Watak Hilmy ditunjukkan
sangat rajin membaca buku dan ingin berjaya dalam kehidupannya.
7.3 Nilai Mengambil Berat Demi Kebaikan Orang
Lain
Nilai ini dapat dilihat berdasarkan watak Katijah. Katijah
sering menasihati Siti Salina agar meninggalkan Abdul Fakar yang selama ini
menganiaya dan menyeksa Siti Salina. Katijah juga sering bertanyakan sebab Siti
Salina terlalu menyayangi Abdul Fakar sedangkan Abdul Fakar sering
mempergunakan Siti Salina, tetapi Siti Salina tidak pernah merungut dan
membiarkan sahaja dia diperlakukan begitu. Contohnya dapat dilihat pada petikan
yang berikut:
“Saya tak adil selama ini,
kak,” katanya kepada Katijah. Katijah kehairanan juga mendengar jawapan itu.
Kenapa?”
“Sebab selama ini saya tak
ambil berat segala apa kakak nasihatkan. Bukan saya tak tau apa yang kak
masihatkan itu benar, tapi entahlah, saya tak mau menerima nasihat itu
sehinggalah sekarang ini. Sekarang ini barulah saya sedar apa yang kakak
nasihatkan itu ialah untuk kebaikan saya. Dan saya akan ikut sekarang,” kata
Siti Salina.
(Salina, 1961: 527)
7.4 Nilai Ketabahan dalam Menghadapi Dugaan
Hidup
Nilai ketabahan ini dapat dilihat menerusi watak Siti Salina
yang cekal dalam menghadapi dugaan hidup setelah ahli keluarganya meninggal
dunia akibat terkena bom semasa Perang Dunia Kedua. Berikutan dengan itu, Siti Salina
mula terjebak dengan pelacuran kerana Siti Salina mengalami kesempitan hidup.
Dalam masa yang sama, Abdul Fakar turut mengambil kesempatan terhadapnya dan Siti
Salina dipukul dan dimarahinya. Contohnya ialah:
“Kenapa
kau sanggup diseksa orang sampai begitu?” Katijah bersuara sambil
terbatuk-batuk dua tiga kali.
(Salina, 1961:524)
8.0 TEKNIK
KEPENGARANGAN
Secara
umumnya, teknik kepengarangan meliputi satu kaedah atau cara seseorang penulis
atau pengarang menggarap jalan cerita sesebuah karya yang dihasilkan. Hal ini
kerana, teknik yang digunakan untuk menggarap sesebuah cerita dalam sesebuah
karya dilihat penting kerana melalui teknik tersebut penulis dapat menyampaikan
sesuatu pemikiran secara berkesan dan tertib. Selain itu, teknik kepengarangan ini
merupakan sinonim kepada teknik penceritaan yang lazimnya berkait rapat dengan
penggunaan dialog, gaya bahasa, monolog, monolog dalaman, imbas kembali, imbas
muka dan sebagainya. Semua teknik ini sering kali digunakan oleh penulis semasa
menghasilkan sesebuah karya. Berikut merupakan teknik yang digunakan oleh
Abdullah dalam menulis hikayatnya.
8.1 Teknik
Dialog
Terdapat
banyak dialog yang digunakan oleh penulis untuk mengindahkan lagi karyanya. Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
dialog ialah percakapan, perbicaraan (dalam
lakonan), tulisan dalam bentuk percakapan, pertukaran pendapat dan soal jawab
mengenai sesuatu. Penggunaan dialog di dalam novel Salina boleh dilihat melalui peristiwa ini:
“Mansur ada
hantar surat?”
“ada.”
“apa cakap?”
“dia mahu masuk hutan tak lama lagi.”
“ayoyo, macam angkau punya bapak juga?”
Nahidah diam, tetapi menganggukkan kepalanya. Ada
sesuatu yang tidak mahu dia mengingatinya tentang itu. Lebih-lebih lagi tentang
hutan itu.
“Dia tadak datang sini?”
“tadak. Dia ada datang saya punya kerja punya
tempat.”
“hmmmmmmmm hmmmmmmm,” kata Kurupaya tanpa memandang
Nahidah.
(Salina, 1961:434)
8.2 Teknik
Kias Ibarat
Seni kepengajaran
yang digunakan oleh A. Samad Said dalam menggambarkan jalan cerita ini dapat
dilihat melalui penggunaan teknik kias ibarat. Penggunaan kias ibarat yang
digunakan dalam novel Salina ini memperlihatkan pengarang menggambarkan Siti
Salina sebagai orang yang sanggup berkorban apa-apa sahaja walaupun
pengorbanannya menguntungkan orang lain bukannya dirinya. Penggunaan frasa
sumbu pelita menunjukkan pengarang menggunakan kias ibarat terhadap watak Siti
Salina yang sanggup berkorban walaupun dirinya terseksa. Sebagai contoh:
Dan
kerana itu maka biarpun tidak diketahuinya benar mengapa Siti Salina sanggup menjadi sumbu pelita membakar dirinya
untuk keuntungan orang lain, dia masih meyakini tentulah ada sesuatu sebabnya
yang benar, satu sebab yang selama ini dirahsiakannya.
(Salina, 1961: 526-527)
Selain itu, seni
kepengarangan dari aspek kias ibarat dalam novel Salina ini yang menceritakan tentang Salina yang masih ‘menjaga’ Abdul
Fakar sedangkan Abdul Fakar hanya mempergunakan Salina untuk kepentingan
dirinya sahaja. Frasa yang digunakan sebagai kias ibarat kepada maksud menjaga
ialah ‘memelihara’. Contonya dapat
dilihat daripada petikan berikut:
Dalam
tidak tentu arah itu Siti Salina semakin yakin bahawa dia benar-benar tidak
“memelihara” orang yang sebenarnya yang tahu membalas budi. Hatinya yang sudah
luka itu menjadi semakin luka lagi dan dia menangis sekuat-kuat hatinya.
(Salina, 1961:520)
8.3 Bentuk Karya : Realisme
Penceritaan yang
berlandaskan pengalaman persekitaran yang dialami oleh pengarang dilihat
sedikit berbeza dengan karya-karya yang telah terhasil. Pengalaman itu boleh
diambil daripada persekitaran kehidupan diri pada zaman kanak-kanak, kembali ke
warisan leluhur yang banyak mencipta sejarah atau peristiwa yang signifikan dan
menarik. Merujuk karya Salina, A.
Samad Said merupakan orang yang bertanggungjawab mentaksirkan pengalaman yang
dialami ke dalam bentuk karya.
Dengan erti kata lain, pengalaman yang
dialami oleh A. Samad Said telah menarik perhatian beliau untuk menghasilkan
sebuah karya seumpama itu. Namun begitu, berlaku tokok tambah dalam penceritaan
tersebut bagi menampakkan tarikan dan keistimewaan dalam jalan cerita tersebut.
Selain itu, penghasilan karya ini rentetan daripada kesedaran oleh A. Samad
Said untuk memaparkan suasana dan situasi yang dialami oleh segolongan
masyarakat selepas perang dunia kedua.
Menurut Siti Aisah Murad (2007: 205), pengalaman beliau yang luas
tentang permasalahan yang berlaku dalam masyarakat diadun dengan gaya imaginasi
dan dilahirkan kembali ke dalam novel.
Walaupun timbul unsur imaginatif dalam
pengolahan beliau, soal kebenaran dalam penceritaan tidak pernah dipinggirkan.
Merujuk novel Salina, A. Samad Said
telah mengambil suasana persekitaran dan kehidupan golongan masyarakat yang
pernah dialami pada suatu ketika dahulu sebagai tema dan pokok penceritaan. Hal
ini demikian kerana, memfokuskan kepada adaptasi latar cerita, beliau telah
mengambil latar masyarakat yang pernah dilalui oleh beliau, iaitu latar
masyarakat kawasan setinggan di Singapura yang pernah didiami oleh beliau.
Latar masyarakat yang digambarkan ialah penduduk kawasan setinggan yang hidup dalam kesusahan dan kemiskinan ekoran daripada perang dunia kedua yang meletus. Selain itu, ada segelintir golongan masyarakat yang terjerumus ke kancah maksiat apabila bekerja sebagai pelayan, seperti watak Zarina, Nahidah, dan Siti Salina di dalam novel tersebut. Oleh sebab itu, pengalaman persekitaran yang pernah dilalui oleh A. Samad Said telah mendorong beliau untuk menghasilkan novel bermutu ini. berikut merupakan contoh kehidupan masyarakat yang terpapar dalam novel Salina:
“Dua orang makhluk yang
baharu pindah ke kampung itu ialah Katijah, seorang janda, dan anaknya Hilmy,
anaknya yang masih bersekolah. Mereka berdua menjadi mangsa Perang Dunia Kedua:
perang merampas keluarga mereka, termasuk rumah dan harta benda mereka sendiri.
Selepas perang mereka tinggal di sebuah bilik kepunyaan seorang saudagar
India”.
(Salina, 1961: 7)
Berdasarkan contoh di atas, A. Samad Said
telah memaparkan latar masyarakat yang menjadi paparan dalam penceritaan novel
ini. Latar masyarakat yang digambarkan seolah-olah cerminan daripada pengalaman
beliau yang terdahulu sehingga beliau mampu memerihalkan sesuatu perkara
tersebut dengan terperinci. Oleh sebab itu, novel ini dikatakan berbentuk
realisme yang kebanyakan penceritaan lebih cenderung kepada penceritaan realiti
kehidupan masyarakat.
8.4 Teknik Imbas Kembali
Teknik ini merupakan kaedah
imbasan atau gambaran semula tentang sesuatu peristiwa yang dialami atau
berlaku di sekeliling penulis. Sesuatu peristiwa tersebut meninggalkan kesan
yang mendalam sehingga penulis masih dapat menggarapkan kembali cerita tersebut
secara terperinci. Contoh petikan yang menggunakan teknik imbas kembali dalam
novel Salina adalah seperti berikut:
“Hilmy memandang budak-budak
itu, lalu teringat segera akan ketika dia sendiri seperti itu untuk
mendapatkan bubur pada beberapa tahun yang lalu. Dia memperhatikan Haji Karman,
dan Haji Karman memerhatikannya pula sambil berkata sekali:
“Ha, tengoklah budak-budak, gitulah dia orang selalu. Riang
saja. Berebut-rebut gitu pun dia orang tak kira, padahal bubur itu bukannya
sikit.
(Salina,
1961:317)
Berdasarkan contoh di atas, Hilmy
mengimbas kembali sikapnya yang nakal sewaktu kecil dahulu apabila suka
berebut-rebut untuk mengambil bubur dengan rakan-rakannya. Hilmy berasa
terhibur apabila melihat sikap nakal tersebut ditonjolkan oleh watak
kanak-kanak pada zaman itu ketika dia sedang berbual-bual dengan Haji Karman.
9.0 SENI
BAHASA
Menurut
Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007: 78), gaya bahasa ialah cara atau ragam bahasa
yang digunakan dalam penulisan atau lisan atau pun cara pemakaian bahasa dalam sesebuah
karya atau susunan kata, frasa dan ayat yang digunakan oleh pengarang dalam karya
yang dihasilkan.
9.1 Simpulan
Bahasa
Novel Salina ini juga memperlihatkan pengarang
menggunakan simpulan bahasa yang merupakan satu bentuk peribahasa yang paling
mudah. Menurut Abdullah Yusof et al.
(2009: 148), simpulan bahasa ialah kata-kata yang mempunyai makna yang
tersirat. Simpulan bahasa terdiri daripada dua patah kata yang membawa maksud
yang tepat dan padat. Simpulan bahasa yang digunakan dalam novel ini ialah “keras
kepala” yang membawa maksud degil dan sukar menerima pandangan orang lain. Contoh
petikan yang menggambarkan penggunaan simpulan bahasa “keras kepala” ialah :
“Kau
jangan besar kepala sekarang,” kata
Abdul Fakar sambil menghembuskan tempat abu rokok yang ada di dekatnya. Tempat
abu rokok kaca itu pecah dan puntung-puntung rokok dan abu rokoknya berserakan.
(Salina, 1961:518)
9.2 Bahasa Asing
Penggunaan
bahasa asing dalam sesebuah karya memperlihatkan kebijaksanaan pengarang untuk
menyesuaikan perkataan-perkataan daripada bahasa lain dalam karya yang
dihasilkan. Selain itu, penggunaan bahasa asing seperti bahasa Arab atau bahasa
Inggeris dapat mencerminkan ketinggian pengetahuan yang dimiliki oleh pengarang.
i. Bahasa
Arab
Merujuk novel yang dikaji, A. Samad Said telah
menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa sampingan yang diselitkan dalam karya
beliau. Berikut merupakan contoh keratan novel yang menggunakan bahasa Arab
dalam penceritaan:
“…
Haji Karman sedih mendengarnya. Dia membacakan surah itu perlahan-lahan. ‘Qulhual’lahuahad, Allahus;samad, Lam Yalid
walam Yullad. Walam Yaku’lahu Kufu’an Ahad.’’…
(Salina, 1961:269)
“
… Aku tahu Tuhan. Aku tahu Tuhan tak suka jahat. Aku percaya kepada Tuhan, aku
percaya juga kepada malaikatnya, kitabnya, rasulnya, dan hari kiamat,” Dan
kemudian dalam mabuk-mabuknya itu dia terus menyebut , “Amantubil’lahi, wamala ‘ikatihi, wa’kutubihi, wa-rusuli walyaumil
akhiri,”
(Salina,
1961:271)
ii. Bahasa
Inggeris
A. Samad Said juga telah menggunakan bahasa Inggeris
dalam novel Salina. Seperti yang
sedia maklum, Inggeris merupakan salah satu penjajah yang telah menjajah Tanah
Melayu. Oleh hal yang demikian, masyarakat ketika itu turut dipengaruhi dengan
bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris digunakan dalam novel ini supaya dapat
memperlihatkan zaman terjadinya peristiwa di dalam novel tersebut iaitu zaman
selepas Perang Dunia Kedua. Berikut merupakan contoh keratan novel yang
menggunakan bahasa Inggeris dalam penceritaan:
“Taan, kita pergi midnight, ya?” dia
bertanya lagi.
“Ada
duit?”
“Kalau
ada duit tak payah tanyalah.”
(Salina,
1961: 466)
Berdasarkan contoh yang diberikan dapat
dilihat bahawa pengarang telah menggunakan bahasa Arab dan Inggeris sebagai
bahasa tambahan di dalam karya novel Salina. Nilai seni bahasa yang kreatif
telah digunakan oleh pengarang untuk mencantikkan jalan cerita yang dihasilkan
dengan menggabungkan penggunaan lebih daripada satu bahasa.
9.3 Hiperbola
Hiperbola
merupakan sepatah kata yang diganti dengan kata lain yang memberikan pengertian
lebih hebat daripada kata. Contoh ini dapat dilihat di bawah:
“Dan
dia ketawa terbahak-bahak. Budak-budak muda yang sedang bercerita itu segera
ketawa juga-ketawa memanjang-manjang. Seorang
daripada mereka yang berambut panjang seperti sudah tiga bulan tidak digunting.
(Salina, 1961:330)
9.4 Tabu
Novel
Salina yang dikarang oleh A. Samad
Said turut mengandungi perkataan-perkataan yang dianggap tabu. Konsep tabu atau makna pantangan merupakan sebuah kata
yang berasal dari bahasa Polinesia yang telah diserap masuk ke dalam bahasa
Inggeris menjadi sebuah istilah, iaitu ‘taboo’ (Jos Daniel Parera,
2004:115). Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat (2010) menyatakan bahawa tabu ialah pantang larang yang diharamkan
atau ditegah daripada dipercakapkan. Oleh yang demikian, kata-kata yang
dianggap tabu tidak boleh diucapkan sewenang-wenang, khususnya dalam situasi
formal. Sebagai contoh :
“Apabila dilihatnya anak itu
sedang mengusik kambing itu lagi, Katijah memarahkan, “Hei Bulat! Kenapa nakal,
hah? Kenapa kau suka benar usik kambing? Kambing usik kotek kau, ya? Baik kau pergi, kalau tidak nanti kambing makan kotek kau!”. Si Bulat lari lagi. dan
menjerit-jerit lagi.”
(Salina, 1961:115)
Berdasarkan contoh di atas, penulis menggunakan bahasa
tabu, iaitu ‘kotek’ yang merujuk alat sulit lelaki. Walau bagaimanapun, tabu
boleh digunakan dalam pertuturan dengan mengikut konteks dan melibatkan penutur
bahasa yang tertentu. Hal ini demikian kerana, perkataan tabu mempunyai makna
konotasi atau makna negatif yang boleh melibatkan sensitiviti dan menjatuhkan maruah
penutur mahupun pendengar.
9.5 Disfemisme
Menurut Rahman Shaari (2001: 21), disfemisme ialah kata
atau ungkapan kasar yang bertujuan untuk menyinggung perasaan orang lain. Dalam
novel Salina terdapat banyak penggunaan gaya bahasa disfemisme. Sebagai contoh:
“Aku kena hasut orang? Kau bangsat! Aku kau kata kena hasut
orang?” suara Zarina semakin meninggi, dan Sunarto tidak senang sekali
mendengarkan dirinya dipanggil bangsat, walaupun sekali dulu dia pernah
bangsat. “Kau fikir aku macam kau ya, senang kena hasut? Hah? Kau bangsat, kau dah hasut Idah supaya
lari, dan bila Idah dah lari, kau masih juga endak tunjuk kau benar ya? Bangsat! Berambus bangsat, berambus!”
(Salina, 1961:492)
9.6 Personifikasi
Menurut
Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir ( 2005: 51), personifikasi berasal daripada bahasa
Latin, iaitu percantuman dua perkataan ‘persona’
dan ‘fic’. Perkataan ‘persona’ merujuk kepada orang atau
pelaku yang dipakai dalam persembahan drama manakala ‘fic’ ialah perkataan yang
bererti membuat. Gaya bahasa personifikasi ini merupakan gaya bahasa
perbandingan, iaitu penginsanan atau pemberian ciri-ciri peribadi orang kepada
sesuatu benda, binatang, tumbuh-tumbuhan, keadaan, barang yang tidak bernyawa
atau sesuatu perkara yang abstrak. Dalam novel Salina, penggunaan gaya bahasa personifikasi dapat dilihat
berdasarkan petikan berikut:
Dua
tiga kali enjin lori itu merengek-rengek-pada mulanya merengek pendek-pendek
kemudian merengek panjang lalu mati-dan akhirnya bergerak juga ia berlalu dari
jalan sempit berlekak-lekuk yang memisahkan Kampung kambing dengan petak “A”
itu.
(Salina, 1961:7)
10.0 NILAI ILMU
Nik Hasan Basri Nik Ab. Kadir (2007: 148) mendefinisikan
nilai sebagai segala perbuatan, perlakuan atau tindakan yang bermutu, bertaraf
atau elok yang harus dijadikan contoh dan teladan. Abdul Rahman Napiah at el.
(2014: 156) memfokuskan nilai dalam bidang sains sosial dalam tiga
konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute) bagi menyatakan kepentingan atau
manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu kuantiti dan
sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai
‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan atau
diletakkan pada sesuatu. Dalam pada itu, nilai juga bersifat aksiologi dan
mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai.
Berdasarkan karya moden yang dikaji, iaitu novel Salina, terdapat beberapa ilmu yang
telah dikenal pasti dalam kepengarangan A. Samad Said seperti ilmu pertukangan,
ilmu ketenteraan, ilmu agama dan ilmu bahasa. Nilai ilmu yang diterapkan dalam
sesuatu karya sememangnya dapat memberikan keindahan dalam penceritaan. Dalam
pada itu, pembaca dapat memperoleh nilai baik yang boleh diteladani dan nilai
buruk yang boleh dijadikan sempadan serta teladan.
10.1 Ilmu
Pertukangan
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010: 1724), ilmu pertukangan ialah ilmu yang berkaitan
dengan kepandaian seseorang dalam pekerjaan tangan atau perbuatan memperbaiki
sesuatu kerosakan. Berdasarkan novel Salina,
ilmu pertukangan dapat dilihat dalam diri watak utama itu sendiri iaitu, Siti Salina.
Setelah Siti Salina berpindah ke Kampung Kambing setelah tamatnya Perang Dunia
Kedua, Siti Salina telah menyewa rumah di kampung tersebut, tetapi rumah yang
didudukinya itu mengalami banyak kebocoran.
Tuan
rumah, iaitu Kurupaya Samy langsung tidak mengendahkan kerosakan yang terdapat
di rumah tersebut kerana dia hanya mahu mengaut keuntungan di atas kesusahan
orang lain. Kurupaya Samy telah menyewakan Salina sebuah kandang kambing dengan
harga dua puluh ringgit sebulan sedangakan dia tidak memperbaiki kerosakan atap
di rumah tersebut.
Walau bagaimanapun, kebolehan Siti Salina dalam pertukangan telah membuatkan Siti Salina memperbaiki atapnya yang bocor tanpa mengharapkan tuan rumah tersebut, iaitu Kurupaya Samy. Petikan di bawah membuktikan bahawa Siti Salina mempunyai kemahiran dalam membaiki kebocoran atap dengan meletakkan siling di atap tersebut kerana sebelum ini, Siti Salina hanya meletakkan daun labu di atas atap tersebut:
Walau bagaimanapun, kebolehan Siti Salina dalam pertukangan telah membuatkan Siti Salina memperbaiki atapnya yang bocor tanpa mengharapkan tuan rumah tersebut, iaitu Kurupaya Samy. Petikan di bawah membuktikan bahawa Siti Salina mempunyai kemahiran dalam membaiki kebocoran atap dengan meletakkan siling di atap tersebut kerana sebelum ini, Siti Salina hanya meletakkan daun labu di atas atap tersebut:
“Tak dapat tidulah. Asyik kena
betulkan atap saja. Sini dibetulkan sana bocor; sana dibetulkan sini pula
bocor. Ada daun labu di atasnya pun tak guna. Bocor juga. Kalaulah begini saja
tiap-tiap malam, pendeknya tak dapat tidur langsunglah,“ kata Hilmy. Kemudian,
diam seketikan; menggerakkan kepalanya ke kiri dan ke kanan. Dan segera
menyambung, “Rumah kakak tak bocor?’
“Dah tak bocor sekarang. Dah
kakak betulkan. Kalau tidak dulu bocor juga macam rumah Hilmy tu, “Siti Salina
menjawab. Matanya memperhatikan api di dapurnya.
(Salina, 1961:42)
10.2 Ilmu
Ketenteraan
Nilai
ilmu lain yang terdapat dalam novel Salina
ini ialah ilmu ketenteraan. Ilmu ketenteraan bermaksud ilmu yang berkaitan
dengan perihal peperangan. A. Samad Said memasukkan nilai ilmu ketenteraan
dalam novel Salina secara tidak
langsung. Hal ini demikian kerana, Beliau lebih cenderung menggunakan tema
peperangan yang merupakan antara pengalaman beliau sendiri. Hal ini demikian,
peperangan banyak memberi kesan kepada masyarakat yang terlibat termasuklah
dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, ilmu ketenteraan ini hanya diceritakan
secara asas sahaja seperti latihan-latihan yang dijalani oleh anggota tentera,
seperti yang dialami oleh watak kekasih Salina, iaitu Muhammad Yusup seperti
berikut:
“Saya dan kawan-kawan lain akan
dibawa ke suatu tempat yang masih belum diketahui lagi di mana. Khabarnya kamu
akan belajar menggunakan senjata (tidak lagi belajar cara mengikat bandage dan
merawat luka!) Saya dan kawan-kawan lain akan belajar pula cara hendak
menggunakan senjata untuk membunuh manusia yang menjadi musuh.”
(Salina, 1961:184-185)
Dalam
pada itu, peperangan yang digambarkan oleh Muhammad Yusuf juga sebagai suatu
peristiwa yang kejam dan peperangan juga merampas segala kebahagiaan manusia.
Petikan ini dapat dilihat menerusi surat yang telah dihantar oleh Muhammad
Yusuf kepada Salina, contohnya :
Surat Muhammad Yusuf terus dibacanya: “Saya
bukan hendak membimbang-bimbangkan Inah. Saya juga bukan hendak
menakut-nakutkan Inah. Tapi, benarlah peperangan selalu, dan di mana-mana,
membawa akibat yang tidak baik sahaja. Ia merampas segala.”
(Salina,
1961:183)
11.0 PENUTUP
Kesimpulannya,
novel Salina boleh dianggap sebagai sebuah karya yang unggul kerana mempunyai
nilai estetik yang tinggi dari aspek kepengarangannya. Ciri-ciri karya yang
hebat terdapat dalam novel Salina memperlihatkan keunggulan pengarang dalam
menyampaikan mesej kepada pembaca. Ciri-ciri sebuah karya yang hebat seperti
mesej, nilai budaya, pandangan hidup, nilai ilmu, teknik kepengarangan dan seni
bahasa yang terdapat dalam sesuatu karya ini mencetuskan idealisme pengarang
dalam sesebuah karya. Dalam hal ini, novel Salina memperlihatkan kepengarangan
A. Samad Said yang mampu mencetuskan pemikiran, nilai dan pegangan dan
menceritakan keadaan hidup bangsa Melayu selepas perang dunia kedua yang hidup
dalam keadaan yang terdesak dan terpaksa melacurkan diri demi ingin terus hidup.
BIBLIOGRAFI
A.Samad Said
(1961). Salina. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Abdullah Yusof et.
al (2009). Semantik dan Pragmatik.
Kuala Lumpur:Pustaka Salam Sdn Bhd
Abdul
Rahman Napiah et. al (2014). Karya
agung Melayu. Tanjong Malim:Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Aimi Abdulkarim
(2006). Pendidikan kewarganegaraan :
membangun warga negara yang demokratis
untuk kelas IX. Jakarta : Grafindo Media Pratama.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jos
Daniel Parera (2004). Teori semantik. Jakarta : Erlangga.
Mana Sikana
(2013). Berdiri di akar diri: kritikan
sastera Melayu pascamoden. Kuala
Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Nik Hassan Basri
Nik Ab.Kadir (2005). Stilistik komsas.
Tanjong Malim : Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007). Komsas Pegangan
Teras Keterampilan. Kuala Lumpur: Icon Region Sdn. Bhd.
Rahman Shaari (2001). Bimbingan
Istilah Sastera. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors
Sdn.Bhd.
Rosnah
Baharudin, (2012). Biografi A. Samad Said
: memberi hati nurani. Kuala Lumpur : Institut terjemahan dan Buku Malaysia.
Shahnon Ahmad
(1994). Sastera: pengalaman ilmu
imaginasi dan kitarannya. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siti Aisah Murad
(2007). A.Samad Said dalam esei dan
kritikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
3 comments:
boleh saya tahu ulasan ini tahun berapa ye?saya nak nak jadikan rujukan
Salam, boleh saya tahu tarikh diterbitkan artikel ini ? saya nak masukkan beberapa isi penting ke dalam tugasan universiti saya.
Post a Comment